Angry Birds har vært en formidable suksess for finske Rovio. Mobilspillet har dominert App Store og Andoid Market og blitt lastet ned over 70 millioner ganger. Det er tidenes mestselgende iPhone-app.

Selskapet sikter imidlertid høyere og ønsker at de sinte fuglene skal dominere mye mer enn mobilskjermene. Og de viser at det går an å skape populærkultur av mobilspill. Nå avslører sjefen Peter Vesterbacka at selskapet har solgt to millioner kosedyr formet som sinte fugler, skriver Businessinsider.com.

Samtidig har selskapet startet produksjon av klær, og om ikke lenge kommer Angry Birds Happy Meals hos McDonalds.



Spillet er enkelt – man slynger ut fugler for å knuse griser, og grafikken er tegneserieaktig og karakteristisk. Rovio har klart å skape karakterer som kjennes igjen, og grafikk som også pryder andre typer produkter.

Les mer her: - Angry Birds blir større enn Mikke Mus og Mario

Rovio tjener penger på å selge spillet til iPhone-brukere og får månedlig en million dollar i inntekter fra reklame i deres gratisversjon for Android. Vesterbacka forteller også at 40 prosent av nye brukere velger å betale en dollar for en ”mighty eagle” tilleggspakke.

Rovios suksess ble ikke til over natten – de prøvde seg 51 ganger før de virkelig skjøt gullfuglen.

Les også: App-ene overvåker deg

Farlige app-er i Googles butikk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.