Om du får lån i en norsk bank handler mest om tall. Din lønn og din formue bestemmer ditt lån. Dette er ikke normalen, mener Jeff Stewart, administrerende direktør i oppstartselskapet Lenddo.

- Finansindustriens bestefar JP Morgan ble spurt om kredittverdighet var basert mest på kontanter eller eiendom. Han svarte, ”nei, det er basert på mannens karakter”, sier Stewart.

Sitatet stammer fra en kongresshøring for 102 år siden, og Stewart vil gjerne se sin egen bedrift som en videreføring av denne tradisjonen.





- Det er slik det pleide å være. Hvis du ville ha lån spurte man etter ditt rykte. Det er først på 1960- og 1970-tallet at finans ble industrialisert, men med Twitter, Facebook og Google er det "back to basics", sier Stewart.

Les også om planene for å bruke sosiale medier i norsk finansbransje: Facebook-data kan gi deg lån - eller avslag

Tillitsnettverk
Lendos plan er å kapre middelklassen i vekstøkonomier – en klasse som ofte mangler tradisjonell kredittvurdering, og som dermed kan ha problemer med å få lån. Lenddo låner dem stadig mer penger, basert på sosiale medier og tillitsnettverk. På Filippinene startet de med 100 personer de stolte på, og har nå et nettverk av 100.000 antatt pålitelige mennesker, som hver kan låne inntil én månedslønn, forteller Stewart.

- Hele systemet er basert på hvem du er koblet til og hvem som går god for deg, sier han.

Med andre ord – Lenddo mener de kan lese ut av din oppførsel og forbindelser på nett om du er en god betaler, samt hvem av dine kontakter som vil gå god for deg. Hvis du går god for en dårlig betaler kan det påvirke din egen mulighet for å låne penger.



- Dette er et Napster-moment
Stewart mener hans system er langt mer treffsikkert enn tradisjonell kredittvurdering basert på din betalingshistorie. Og han har ekstremt store ambisjoner for selskapet.

- Jeg tror smarttelefonen og sosiale nettverk vil erstatte det finansielle systemet, akkurat som Skype har endret telekom og Napster endret musikkindustrien, sier han.

Han forteller at selskapet til sammen har hentet inn 12 millioner dollar, og også låner ut andres penger gjennom sine systemer.

- Vi hadde tre dager forrige uke der vi vokste mer enn én prosent per dag, sier han.

Det er likevel et godt stykke igjen til hans langsiktige mål. Han vil bli større enn Apple.

 

- Jeg tror det tar oss 25 til 30 år å bli verdens mest verdifulle selskap. Det er ingen grunn til at vi ikke kan bli større enn HSBC, Apple eller Facebook, sier han.

Han begrunner ambisjonene med at finans er en svært stor bransje, at teknologien gir fordeler og at markedene de opererer i er raskt voksende.

- Det høres ut som et eventyr?

- Det er utrolig. Det var ikke mulig to år siden, men nå kan du bruke kraften i sosiale nettverk, og mobilt internett er over alt, sier han.



- Hvem du er koblet til er sentralt

- Hvem som går god for deg er svært viktig.

- Du må fremdeles tjene nok til å betale lånet

- Dine forbindelser er en viktig indikator på inntekt og sjansen for å ha jobb

- Dine påstander kan sjekkes - hvis du sier du jobber i IBM så bør du også ha venner som jobber der.

- Lenddo mener de kan gjennomskue folk som pynter profilen for dem.

- Alle har en dårlig venn - det ødelegger ikke alt.

Dårlige venner
Han mener forretningsmodellen er mulig nå på grunn av kombinasjonen av smarttelefoner, sosiale nettverk og ”big data”-programmer som kan analysere de enorme datamengdene og skaffe beslutningsdata.

Mobiltelefoner spiller en sentral rolle i hans plan.

- Folk vil ikke tenke på å gå til en lokal bank. De vil ta frem smarttelefonen. Den vil være nøkkelen, sier han.

Stewart sier hans selskap bruker data fra alle typer kilder - som Twitter, Facebook og Google. En viktig faktor i vurderingen er hvem du henger sammen med.

- Betyr det at du bør bli kvitt dårlige Facebook-venner?

- Nei, nei. Alle har det i sin miks, og det vil se mistenkelig ut hvis du ikke har dem, forsikrer han.

Les også om planene for å bruke sosiale medier i norsk finansbransje: Facebook-data kan gi deg lån - eller avslag (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.