Samsung lanserte onsdag kveld tre nye treningsprodukter i sin Gear serien under IFA-messen i Berlin.

Gear Sport er en rund smartklokke med utseende som et tradisjonelt ur, mens Gear Fit 2 Pro ligner mer på et aktivitetsarmbånd. 

Samsung presenterte nye sportsklokker på IFA i Berlin. Her Gear Fit2 Pro.
Samsung presenterte nye sportsklokker på IFA i Berlin. Her Gear Fit2 Pro. (Foto: Marte Christensen)

Så å si alle smartklokker på markedet har funksjoner for trening og aktivitetsmåling, men det som skiller sportsklokkene til Samsung fra de fleste andre smartklokker er at de er vanntette ned til fem atmosfæres trykk (cirka 30 meter) og har automatisk registrering av ulike aktiviteter, inkludert svømming. Klokken har innebygget gps og 4GB laringsminne for musikk. Begge klokkene har en egen variant av Spotify som er lagret på klokken så man ikke trenger å ha med en telefon på trening.

Nå kan du klare deg helt uten telefon på trening
Dette er Samsungs nye sportsklokker, som kan lagre musikk og er bedre i vann enn tidligere modeller.
00:35
Publisert:

Samsung har i tillegg inngått et samarbeid med Speedo om å gjøre deres app «Speedo On» tilgjengelig på Gear Sport og Gear Fit 2 Pro. Samsung har også samarbeid med Under Armour som eier tjenester som Endomondo, Myfitnesspal og Mapmyrecord.

Gear Fit 2 Pro kommer i butikkene 15. september og vil koste 2290 kroner. Gear Sport kommer i slutten av oktober og vil koste 3400 kroner veiledende.

Gear IconX 2018

Gear IconX 2018 er helt trådløse ørepropper, det vil si ørepropper uten ledning mellom proppene. Også IconX er myntet på bruk under trening.

Samsung IconX (2018).
Samsung IconX (2018). (Foto: Samsung)

Også øreproppene har eget lagringsminne for musikk, så man kan bruke dem uten å ha med telefonen. Betjeningen foregår med berøringsgester på selve proppen. I tillegg kan de kobles til en telefon med blåtann. Batteritiden er 10 timer og man kan lade øreproppene i etuiet.

Funksjonen Running Coach fungerer som en virtuell PT som kan gi motivasjon og instrukser under treningsøkten, også uten tilkobling til en telefon. 

IconX lanseres i slutten av oktober i Norge og vil koste 2290 kroner.

Mer kunst-tv

Livsstilsproduktet The Frame er en tv som allerede har kommet på markedet, men under pressekonferansen onsdag meldte Samsung at tv-en også vil komme i en 43 tommers utgave, i tillegg til de eksisterende størrelsene på 55 og 65 tommer.

The Frame er en Ultra hd tv med 4K oppløsning og helautomatisk tilpasning av lys og kontrast til omgivelsene. Tv-en kommer montert i en billedramme av tre og når man ikke ser på tv kan bildet erstattes av kunst eller egne bilder. Den spesielle overflaten på skjermen gir svært lite refleksjoner slik at bildene skal se mer ut som trykk eller malerier enn tv-bilder. Etter å ha sett The Frame med egne øyne her på IFA kan vi si at effekten er overraskende bra.

Tv-en kommer med en egen app hvor man kan velge mellom inntil 1000 mer eller mindre kjente kunstverk, gjengitt etter avtale med museer og gallerier. Men om man foretrekker kan man også vise egen kunst eller feriebilder på skjermen.

The Frame koster henholdsvis 13.900, 18.900 og 27.900 kroner for 43, 55, og 65 tommer.

Spillernes våte drøm

Den siste nyheten fra Samsung under pressekonferansen er tiltenkt seriøse spillere. Det er en 49 tommer stor buet monitor med HDR. Skjermen har under ett millisekunds forsinkelse og 144 Hz oppdateringsfrekvens. Formatet er 32:9, altså dobbelt så bredt som en vanlig 16:9 bredskjerm.

Samsung CHG90 er en ultrabred skjerm med HDR for spillere.
Samsung CHG90 er en ultrabred skjerm med HDR for spillere. (Foto: Samsung)

Skjermen har ulike modus ut fra hva slags type spill man spiller og ledpærer på baksiden av monitoren lyser opp veggen bak i de samme fargene som dominerer bildet. Siden skjermen er såpass bred og stor kan man dele opp bildet til flere virtuelle skjermer hvis man vil ha flere programmer åpne samtidig.

CHG90 vil koste cirka 12.000 kroner i USA, norsk pris og tilgjengelighet er ikke satt ennå.(Vilkår)