Larvik-selskapet ETS hadde en lang og trang fødsel. Selskapet satset på sporingssystemer for lastebiler, blant annet for å sikre dem mot tyveri, men ingen i Norge var redde nok for tyver. Og uten et hjemmemarked ble det tungt.

Men fra 2007 til 2010 har selskapet bare gått en vei. Selskapet har fremførbart underskudd på 80 millioner kroner, men leverer nå solide tall, og omsetningen er økt fra 14 til nesten 100 millioner kroner på tre år.

- Vi er verdensledende på to produkter. Det er ikke så dårlig for et Larvik-firma, sier administrerende direktør i Abax, Petter Siqveland

Les om Abax sin nye vekstgren: Skal gi total kontroll over smuglerne

Fant sin "killer"
Abax ble først opprettet som salgskanal for ETS for tre år siden, men er nå fusjonert inn. Abax ble startet for å selge selskapets nye produkt – elektronisk kjørebok.

Å satse på tyverisikring i Norge var feil – ingen brydde seg. Men å slippe papirarbeid slo an. Systemet loggfører automatisk hvor firmabiler er, og gjør at sjåførene slipper å føre manuelle lister over hvor de har vært i jobb. Dette kreves blant annet av skattemyndighetene.

- Det har tatt av. Det er en ”killerapplikasjon” for selskapet, sier Siqveland.

Siden produktlanseringen i 2008 har de solgt 40.000 slike systemer, og 25.000 bare i Norge. Bare i januar i år passerte de 3.000 nye, og det trenger ikke stoppe der.

- Det er 180.000 servicebiler i Norge med grønne skilter, og i tillegg har du private som også bruker bilen i jobb, noe som utgjør 250.000 biler til, sier Siqveland.

Han mener selskapet er fem ganger større enn nærmeste konkurrent på dette området, som i hovedsak er et skandinavisk marked, så langt. Grunnen er at skandinaviske myndigheter krever at det føres oversikt over kjøring med firmabiler, av skattehensyn. I andre land fungerer markedene på annen måte, fordi kravene ikke er de samme.

Uønsket kontroll
De elektroniske kjørebøkene har imidlertid blitt møtt med høylytte protester fra sjåfører, som føler seg overvåket av arbeidsgiver. Siqveland mener arbeidsgiverne har flere grunner til å kjøpe systemene, utover at det sparer tid til å føre kjørebøker manuelt.

- Det gir besparelse for firmaene, for bilene blir jo ikke brukt til svart arbeid på kveldene lenger. De reiser ikke på handletur til Sverige eller til hytta med bilen, og de kommer tidligere på jobben. Kundene forteller oss at bensinregningen går ned med i hvertfall 20 prosent når de innfører dette, sier Siqveland.

Tre ben å stå på
Selskapets opprinnelige produkt, som sporer lastebiler, selges i dag primært i Storbritannia og Sør-Afrika. Og nå er selskapet i ferd med å bygge opp en ny eksportsuksess.

For to år siden undertegnet de avtale med Jordans tollmyndigheter om å levere verdens første system for elektronisk overvåking av lastebiler i transit-trafikk. I Jordan erstatter dette konvoier med politieskorte og har blitt brukt på over 200.000 turer per år. Nylig ble neste steg i denne kontrakten undertegnet, og selskapet jobber med prosjekter og anbud i ti andre land for tiden. Ifølge Siqveland er de fremdeles alene i verden om å ha implementert dette, og møter stor interesse fra andre land.

- Vi hadde tungt utviklingsarbeid og minus i syv år, men etter en snuoperasjon i 2007 har vi startet på de syv gode årene nå, sier Siqveland, som forteller at de siden har hatt tre veldig gode år.

Nøkkeltall, før fusjonen:

Abax ble etablert for å selge kjørebøker for ETS. Selskapene er nå fusjert og tabellen inkluderer omsetning mellom selskapene. Det ”fusjonerte regnskapet" hvor all mellomfakturering er tatt bort, ville for 2010 blitt gitt driftsinntekter på 94 millioner kroner, driftsresultat etter avskrivninger på 26,4 millioner kroner og driftsresultat før skatt på 23,7 millioner kroner(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.