Total kontroll, det er målet for Jordans tollmyndigheter – og som første land i verden har de valgt en digital løsning for å overvåke lastebiler på vei gjennom landet – med en norsk leverandør.

- Mer enn femti land har besøkt oss og sett på systemet, sier Dr. Arif Alfitiani, direktør for telekommunikasjon og elektronisk kontroll i Jordans tollvesen.

Jordans problem er smugling. Landets skatteinntekter er i stor grad basert på toll, og de må derfor vite at varer ikke dumpes ulovlig i landet når sjåførene bare har betalt for transit.

- Transithandel er en av de viktigste måtene for å smugle ting inn i Jordan. De dumper og endrer last, forteller Alfitiani.

Venting på konvoi (opptil to dager) er eliminert

Transithandel gjennom Jordan er økt med mer enn 80 prosent.

Kjøretider gjennom landet er redusert med omtrent 60 prosent fordi man ikke bruker konvoier.

Myndighetene mener sikkerheten er økt, samtidig som effektiviteten øker – vanligvis må man velge.

Både sjåfører last-eierne foretrekker å betale 30 dollar per tur for sporingssystemene fremfor å kjøre i konvoi, noe man fremdeles har mulighet til.

Kilde: Artikkel fra Jordans tollvesen i World Customs Journal



Kjører alene, men blir sett
Lastebiler som bare skal gjennom landene inspiseres ofte ikke fysisk. Men lastebiler som skal gjennom Jordan har tidligere måttet kjøre i politieskorterte konvoier på 50 til 100 lastebiler. Dette har ført til massive forsinkelser, med opptil to døgns venting på grensen, samt dobbelt så lang kjøretid som ellers.

Den nye løsningen er at tollmyndighetene utstyrer bilene med en elektronisk sporingsenhet som er koblet til låser som forsegler lasten. Hvis forseglingene brytes eller noe skjer med enheten, vil myndighetene se dette øyeblikkelig fra deres sentrale kontrollrom.

Med disse digitale ”fotlenkene” ombord får lastebilene kjøre alene og fritt gjennom Jordan, med minimal forsinkelse på grensen. Skjønt, ”fritt” er kanskje feil ord.

- Sjåføren kan ikke avvike fra avtalt reiserute med mer enn 200 meter, han kan ikke stoppe mer enn 20 minutter utenom godkjente steder, og kan ikke åpne lastelukene uten at alarmen går, forteller Petter Siqveland, administrerende direktør i Larvik-selskapet Abax

De strenge reglene skal gjøre det vanskelig å finne måter å lure elektronikken på – og det har det vært nok av forsøk på etter første leveranse av prosjektet. Derfor kommer det nå forbedringer.

  - Det er derfor vi har bedt om nye elektroniske forseglinger. Vi forbedrer systemet på grunn av tilbakemeldinger fra bruken, sier Alfitiani.

Dagens systemer har vært i drift i to år, og de jordanske tollmyndighetene var nylig på tur til Norge for å utvide avtalen. Den opprinnelige avtalen med Jordan var på fire millioner dollar, og den er nå utvidet med to millioner dollar.

Presentert for 170 land
Løsningen som gjør at tollvesenet lar lastebilene kjøre på egenhånd, kommer fra Larvik. Selskapet Abax har laget sporingsbrikker, elektroniske låser og styringsprogramvaren som gir tollvesenet kontroll. Selskapet håper nå på et realt oppsving for disse systemene.

Alfitiani forteller at systemet har blitt presentert foran 170 tollorganisasjoner i World Custom Organisation, og rundt 50 av dem skal ha vært i Jordan for å se det i funksjon.

- Jordan er det første landet i verden som har plassert dette ut. I tillegg har vi pågående demonstrasjoner, prosjekter og anbud i ti andre land i Midtøsten og Afrika, sier Siqveland.

Men hvorfor disse landene og ikke Europa? Forkl#229en er enkel.

- Fordi i EU kjører lastebilene fritt gjennom landene, sier han.

Det koster 30 dollar per tur å leie utstyret, så det gir en inntekt. I tillegg velger nesten dobbelt så mange nå å kjøre gjennom Jordan, noe som også gir en inntekt. Siden systemet ble innført, har det blitt brukt til mer enn 200.000 turer gjennom landet årlig.

- Vi får noen inntekter for å dekke kostnadene, men det viktigste er at dette gjør handel lettere og hindrer smugling, sier Alfitiani.

Litt vel spennende region
Abax opererer i et område som for tiden opplever store omveltninger politisk.

- Det er en spennende region, ja vi skulle vært i Egypt neste uke, men der er mobilnettet nede, så da fungerer ikke vårt system uansett, sier Siqveland.

- Det kan være en helt annen regjering dere møter senere?

- Ja, men vi snakker ikke med regjering, men tollmyndigheter. De er nok opptatt med andre ting om dagen og har neppe tid til å savne oss, mener Siqveland.

Les også om himmelferden i Larvik-selskapet Abax: Rakettvekst etter syv magre år (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.