Lavest mobilkostnader får man ved å kjøpe telefon og abonnement hver for seg. I tillegg er nett billigere enn butikk, og utroskap mot mobiloperatører lønner seg, skriver Dagens Næringsliv.

I rapporten «Bundet til mobilmasten» skrevet av stipendiat Alexander Schjøll og seniorforsker Randi Lavik ved Statens Institutt for forbruksforskning (Sifo), heter det at «Mobilmarkedet er komplekst og lite oversiktlig for forbrukere, bransjeaktører og regulerende myndigheter».

Det fremgår også av rapporten at mange i mobiltelefonbransjen ønsker at Konkurransetilsynet skal gå inn og granske forholdene.

Uoversiktlig
Halvparten av fjorårets salg på 2,3 millioner mobiltelefoner, var trolig solgt med binding til et abonnement.

Billige mobiltelefoner - ofte énkronetilbud - lokker kunder til å tegne abonnement som blir kostbare for dem, ifølge rapporten.

- Det er gjerne de kundene som er minst flinke til å orientere seg i markedet som kjøper en billig telefon koblet til et abonnement. Flinkest er de unge kjøperne som kjøper mobiltelefon og abonnement hver for seg, og som ikke er trofaste mot en operatør, sier Schjøll til DN.

Han understreker at énkronestelefonene er en ren avbetalingsordning hvor kundene betaler i form av høye abonnementskostnader.

«Begrenset valgfrihet»
I rapporten rettes også søkelyset mot at få og store aktører kontrollerer markedet.

- Forbrukere som kjøper mobiltelefon og abonnement i «fysiske» butikker, har begrenset valgfrihet. Dette skyldes at butikkene ikke selger telefoner sammen med de billigste abonnementene. De beste tilbudene finner man ikke i butikk, men på selskapenes nettsider, sier Schøll til DN.

Rapporten konkluderer med at detaljister, alt fra mobilselskapenes egne butikker til selvstendige kjeder som Expert og Elkjøp/Lefdal, har bundet seg til en, høyst tre, mobiloperatører.

I motsetning til andre deler av elektronikkmarkedet er mobiltelefonbransjen preget av at flere aktører helt eller delvis kontrollerer hele salgskjeden.

Les også: Ødelagt mobil? Du kan kreve mer tilbake enn du betalte


<b>Betaler deg hvis du ikke skifter mobil</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.