Tripadvisor.com er et nettsted hvor brukerne selv legger inn anmeldelser av hoteller, restauranter, reisemål, barer og severdigheter over hele verden. Det har de siste årene ofte blitt dratt frem som det beste eksempelet på forbrukerens makt på internett og hvordan rangering på internett er demokratisk.

Nettstedet har brukt slagord som «omtaler du kan stole på» og kaller seg «ærlig» og brukerne for «ekte turister».

Men nå har Storbritannias organ tilsvarende det norske Markedsrådet satt ned foten overfor denne språkbruken. I en kjennelse skriver Advertising Standards Authority (ASA) at Tripadvisor ikke kan garantere at brukerne er ekte og ærlige reisende, og at omtalene derfor ikke er så troverdige som Tripadvisor hevder, skriver Daily Telegraph.

Videre forbyr ASA Tripadvisor å bruke slike karakteristikker av sin egen tjeneste i sin markedsføring.

Konkurrentene klager
Ifølge det konkurrerende nettstedet Kwikchex florerer det falske anmeldelser på Tripadvisor. De fleste plantet av konkurrenter og svindlere.

- Det ligger et betydelig antall falske anmeldelser på Tripadvisor som feilaktig melder om alt fra matforgiftning til kredittkortsvindel på hoteller, sier grunnlegger Chris Emmins i Kwikchex til The Guardian.

Tripadvisor på sin side mener at antallet brukere i seg selv taler for deres troverdighet.

- Vi tror at de 50 millioner besøkende vi har på vårt nettsted hver måned stoler på de anmeldelsene som gis, og at det er derfor de kommer tilbake. Brukerne våre viser at de har sunn fornuft og leser vanligvis over ett dusin anmeldelser før de tar sine avgjørelser, ikke bare en eller to, sier en talsmann for Tripadvisor i en offisiell uttalelse.

Analyseselskapet IDC skriver i en kommentar at avgjørelsen setter hele systemet med anonymisert brukergenerert innhold under press.

- Tripadvisor er allerede i gang med å forsøke å få brukerne sine til å bruke sin Facebook-identitet til å logge seg på tjenesten med. Da blir de identifiserbare, men tapet av anonymitet kan gjøre mange mer hemmet i sine uttalelser. Tripadvisor blir et viktig foregangseksempel på hvor denne utviklingen vil gå, skriver IDC.

Det har tidligere vært flere historier om hvordan omtaler på Tripadvisori har blitt manipulert. Hotellansatte har for eksempel skrytt sin egen arbeidsplass opp i skyene og rakket ned på konkurrenter. Men det finnes også tilfeller hvor hoteller har blitt presset for penger under trussel om at det vil bli lagt ut et stort antall negative omtaler om hotellet hvis de ikke betaler.

Les også:
Selger dine digitale vaner
Tidenes raskest voksende nettsted
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.