Tirsdag ble Telias 2200 ansatte i Norge informert om at selskapet står foran en nedbemanning.
– Endringene vil berøre om lag 70 ansatte, og det vil tilbys sluttpakke og profesjonell karriererådgivning for å komme over i ny jobb til alle som berøres, sier administrerende direktør Stein-Erik Vellan, ifølge en epost.
De norske Telia-sjefen legger ikke skjul på at han skulle ønske tidspunktet var bedre for nedbemanningen.
– Det er spesielt tungt å gjøre dette i den tiden vi befinner oss i med en pandemi som henger over oss, sier Vellan.
I fjor gjennomførte Telenor en nedbemanning av 130 ansatte i Norge. Det medfører at de to største teleselskapene i Norge kutter til sammen 200 ansatte i løpet av ett år. Antallet er nesten like mange ansatte som den tredje største mobiloperatøren Ice har i dag.
Telia måtte nylig permittere over 100 ansatte som jobbet i butikker i kjøpesentre i Oslo-regionen som følge av myndighetens nedstengning for å hindre smittespredning.
Skal spare to milliarder
Nedbemanningen i Telia kommer noen få uker etter at Telia Norge kunne vise til at virksomheten i 2020 oppnådde en driftsmargin før avskrivninger (ebitda) på 43,6 prosent av en omsetning på 13,7 milliarder kroner. I fjerde kvartal var driftsmarginen for Telia Norge på 45,4 prosent av en omsetning på 3,5 milliarder kroner.
Telias nye konsernsjef Allison Kirkby har tidligere opplyst at selskapet skal redusere 1000 årsverk for hele konsernet og at kostnadene skal ned med to milliarder svenske kroner i løpet av 2023. Nå gjennomfører Telia Norge kuttene.
– Vår bransje preges av endringer, både i aktørlandskapet nasjonalt og globalt. Vi er inne i et globalt teknologiskifte som griper inn i alle industrier, og kundenes adferd endrer seg kontinuerlig, sier Vellan.
Telia Norge er den eneste konkurrent til Telenor som tilbyr både mobil, bredbånd og kabel-tv med egen infrastruktur etter blant annet kjøpet av Get. Telia Norge har til sammen overkant av 3,2 millioner kunder.
– Vi er Norges største utfordrer og vi vil alltid tilpasse oss best mulig for å konkurrere effektivt i markedet og levere gode opplevelser til våre kunder, sier Vellan.
«Oppleves tungt»
Han legger til at selskapets ambisjon er å tilby kundene enkle, automatiserte og mer selvbetjente tjenester, som fungerer raskt og effektivt.
– Vi skal tilrettelegge for digitaliseringen av Norge, og det innebærer at vi oftere må gjøre endringer i vår egen organisasjon og måten vi jobber på. Utviklingen skjer raskt, og vi må sørge for at vi er best mulig rustet til å møte utfordringene og levere gode kundeopplevelser i det digitale skiftet. Derfor har vi i dag informert alle ansatte at vi nå setter i gang med en prosess for å redusere bemanningen, sier Vellan.
Telias norgessjef understreker at det er ingen hyggelig oppgave å kutte stillinger.
– Det er aldri noen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, og vi har full forståelse for at dette oppleves tungt for mange kolleger som har stått på og gjort en fantastisk jobb for Telia. De skal få tett oppfølging i den videre prosessen. Vi har hatt en god dialog med fagforeninger og de tillitsvalgte. De har vært veldig konstruktive, og det vil jeg berømme de for, sier Vellan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.