Mandag avslørte elbilprodusenten at de leverte ut 14.820 biler i første kvartal i år, en vekst på 50 prosent fra samme periode i fjor.
12.420 Model S og 2.400 Model X ble levert ut til kunder. Samtidig er det ned fra fjerde kvartal ifjor da Tesla leverte 17.400 biler. Planen for første kvartal i år var 16.000 biler.
I januar og februar hadde Tesla alvorlige problemer med deleleveranser som skapte stopp i produksjonen og leveringer av den nye suven Model X.
"Teslas hybris"
Grunnen til dette var ifølge produsenten selv Teslas overdrevne iver etter å legge altfor mye ny teknologi i den første versjonen av bilen, eller som selskapet selv formulerer det i en melding:
"Tesla's hubris in adding far too much new technology to the Model X in version 1".
I tillegg kommer dårlige leveringer fra underleverandører og at Tesla ikke selv kunne lage disse delene. Det skal visstnok dreie seg om en håndfull deler av i alt 8000. Produsenten lover at dette ikke skal gjenta seg når Model 3 skal lanseres i slutten av 2017.
Les også: Her er den nye Teslaen
I slutten av mars var produksjonstakten for Model X på 750 biler i uken.
Ettersom produksjonen nå skal være i rute igjen, hevder Tesla at selskapet er i rute for å levere mellom 80.000 og 90.000 biler i år. Noe som vil være en forbedring fra 2015, da det ble levert 50.580 biler. Ordrereservene fra første kvartal overstiger leveringene.
- Du har en miss i første kvartal, samtidig som Model 3-reservasjonene går gjennom taket. Tesla scorer likevel poeng for sin ærlighet om hva som skjedde, sier Andrea James, analytiker i Dougherty & Co. til Automotive News, og har en kjøpsanbefaling på aksjen.
Halvert i Norge
I første kvartal ble det registrert 704 Tesla Model S i Norge, noe som er mer enn en halvering fra de 1532 bilene i samme periode ifjor.
Søndag tvitret Tesla-sjef Elon Musk at antallet reservasjoner for den nye Model 3 ved utgangen av lørdag var kommet opp i 276.000 biler. Samlet har de tre eksisterende modellene fra Tesla; Roadster, Model S og Model X nå blitt levert ut i 122.000 eksemplarer siden selskapet ble etablert i 2003.
Les også: Gikk bananas for «billig»-Tesla
Da Elon Musk var på besøk i Norge sa han dette i et intervju med DN om utfordringene ved å øke produksjonen:
- Å gå fra Roadster var en stor utfordring. Vi laget motoren og stylingen, men Lotus gjorde resten av bilen og volumet var bare på 600 enheter i året. Vi gikk fra det til Model S som var 20.000 enheter. Ifjor lagde vi 600 enheter i uken, og da lagde vi hele bilen. Det var en vanskelig forvandling, tenk deg fem tusen prosent økning i volumet, med ihvertfall en dobling eller trippling av kompleksiteten.
Vil neste steg være vanskeligere?
- Jeg vil si enklere. Fremdeles vanskelig, men likevel lettere. Vi går fra 30.000 enheter i året til 300.000-350.000 i året, det er en økning på tusen prosent. Det vil være en enklere bil enn Model S, sa Musk til DN den gangen.
Teslas uttalte produksjonsmål nå er 500.000 biler i 2020.
Les også: