Forrige helg kom meldingen om at Tesla øker prisen for sin Model S på grunn av valutautviklingen.

Og onsdag ble norske politikere enige om nye bilavgifter som kan gjøre Tesla 200.000 kroner dyrere. (+-sak, krever innlogging)

Men til tross for dette kan en Tesla om noen år likevel bli mye billigere enn i dag.

Tesla har nemlig planer om å kutte produksjonskostnadene til det halve. Og en som sitter med et stort ansvar for at det blir oppfylt er svensken Peter Carlsson, skriver nyteknik.se.

Carlsson, som er innkjøps- og logistikksjef i Tesla siden han plutselig ble kontaktet av selskapet for fire år siden, sitter i konsernledelsen sammen med Elon Musk som han treffer på ledelsens ukentlige møter.

Teslas mål er ikke mindre enn å utfordre den tradisjonelle og kapitalintensive bilindustrien.

Men da må produksjonen økes vesentlig. I dag kjemper selskapet for å få lønnsomhet med fjorårets produksjon på 35.000 biler, mot for eksempel Toyotas ni millioner. Håpet er å levere 55.000 biler i år, men Teslas produksjonsmål er hele 500.000 biler i året i 2020.

– Alle her er så hengivne til den visjonen og så utrolig fokuserte at jeg aldri har sett maken. Den siste kvelden i første kvartal var Elon selv i fabrikken i Freemont for å levere biler til kunder. Alt for at vi skal nå målet vårt, sier Carlsson i intervjuet med nyteknik.se.

En avgjørende forskjell

Carlsson mener en avgjørende forskjell mellom Tesla og den tradisjonelle bilindustrien er arbeidet med leverandørene. Tesla jobber direkte med underleverandører og ikke med større systemutviklere. Dette håper ledelsen skal få selskapet til å slå to fluer i en smekk - unik funksjonalitet og lavere kostnader.

- Det er utfordrende men fullt mulig å halvere materialkostnadene for de fleste delene i bilen. Batterikostnanden er en større utfordring. Det kreves nesten like mye batterier i den billigere mellomklassebilen. Og derfor bygger vi den nye batterifabrikken.

Tesla er i ferd med å bygge verdens største batterifabrikk i den amerikanske delstaten Nevada, der de sammen med sine partnere skal investere opp mot fem milliarder dollar (37,5 milliarder kroner). Målet er å redusere batterikostnadene med 30-40 prosent. Produksjonen starter neste år.

I forrige uke lanserte Tesla sitt nyeste produkt - et batterisystem til hjemmebruk som skal lagre solenergi.

Det minste batteriet, «Powerwall», er ment til å henges opp på innsiden av en garasje eller på utsiden av en husvegg, og ifølge Tesla-sjef Elon Musk har responsen på gått over all forventning.

- Mottakelsen har vært helt «crazy», sa Musk i en telefonkonferanse i forbindelse med fremleggelsen av kvartalsrapporten onsdag denne uken.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Samarbeidspartiene enige om bilavgifter


- Helt utenkelig med en Tesla som ikke er basert på aluminium

  - Det kan virke som et sykt høyt tall

Se video fra DNs prøvekjøring av den nye Model S P85D:

- Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert: