"Plassen selges til førstemann som betaler. Åpen for bud."

"Før du betaler dette beløpet så skriver vi en avtale, der det står at du overtar mitt reservasjonsnummer/ rett til å kjøpe bilen, og at du selv kan designe din egen bil."

Disse formuleringene er hentet fra salgsannonser for Tesla Model S på Finn.no.

At etterspørselen etter det som omtales som "super-elbilen" skulle bli stor her i landet, har det aldri vært noen tvil om.

Inngangsprisen er på omkring 450.000 kroner. Med ytelser i sportsbilklassen og en rekkevidde som går utenpå alt annet du kan koble til strømnettet, kombinert med alle de norske fordelene for elbilister, var dette en varslet suksess.

Lang ventetid
Leveringene av de første bilene til Norge starter i midten av juni, og bestiller du Model S nå, er det slett ikke sikkert du får bil før det står 2014 på kalenderen.

Dette er det også noen som har fått med seg, og som nå forsøker å tjene seg en slant på.

 

På Finn.no lå det for to dager siden fire tilbud om å overta slike kontrakter for mellom 43.600 og 49.000 kroner. Nå ligger kun to tilbud om å overta tidligere reservasjonsnummer ute på rubrikknettstedet.

- Dette er irriterende, og det fører til at vi ikke har styr på hvor kundene er, sier Esben Pedersen, som er kommunikasjonssjef for det skandinaviske markedet i Tesla Motors.

I det man bestiller en Model S fra Tesla, skriver man under på en såkalt reservasjonsavtale, og betaler inn et reservasjonsbeløp på 31.000 kroner. Samtidig får man et reservasjonsnummer som indikerer når levering av bilen kan finne sted.

Kan ikke overføres
Ifølge reservasjonskontrakten er det likevel ikke så enkelt som det høres ut å få en Tesla, uten å måtte stå i kø for den.

I punkt 6 heter det "Avtalen kan ikke overføres eller tildeles en annen part uten skriftlig tillatelse fra en autorisert representant for Tesla."

- Det som står i reservasjonsavtalen gjelder. I det øyeblikket bilen konfigureres og navnet forandres, vil reservasjonen annulleres og pengene blir tilbakebetalt, sier Esben Pedersen.

Hva som skal til for å få en skriftlig tillatelse fra Tesla?

- I utgangspunktet kan man ikke handle med reservasjonene, og jeg kan ikke si hva som skal til for å overføre reservasjonen. Vi ser på hvert enkelt tilfelle, sier Esben Pedersen i Tesla.

I verste fall kan dette betyr et tap av hele beløpet for de utålmodige som vil "snike" i køen.

Forbrukerrådet advarer
Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet synes det høres ut som en dårlig handel.

- Forbrukerrådet får stadig vekk henvendelser om folk som har blitt lurt på internett. I alle tilfeller handler det om at du må sikre deg, så du ikke sitter igjen med katta i sekken. I dette tilfellet må du passe på at reservasjonen som du kjøper blir gjennomført av selger. Hvis ikke sitter du uten penger og uten bil. Ikke betal på forhånd om du ikke kan bruke kredittkort, eller andre betalingsmåter som gjør at du enkelt kan få tilbake penger om ting ikke går som avtalt, sier Halsos til DN.no.






Les også fra Tesla-sjefen Elon Musks Norgesbesøk tidligere i år: Slår tilbake mot New York Times med testkjøring i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.