Striden i Drammen havn har fått et nytt kapittel: Borgarting lagmannsrett har bestemt at havnearbeidernes boikott av spedisjonsfirmaet Holship må stanses.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) fikk i Drammen tingrett i mars støtte for at boikotten var lovlig, og Holship ble dømt til å betale sakskostnadene til arbeidstakerforeningen.

Firmaet anket beslutningen og gikk samtidig til retten med krav om midlertidig forføyning. Borgarting lagmannsrett ga onsdag Holship medhold og slår fast at boikotten må stanses inntil en rettskraftig avgjørelse er klar.

Planlagt boikott torsdag

Retten slår fast at NTFs fysiske blokade av Holships anløp kan være ulovlig, blant annet på grunn av risikoen for økonomiske skadevirkninger og faren for tap av arbeidsplasser hos Holship.

Dermed må mellom 50 og 80 havnearbeidere sløyfe planene om å hindre Holship i å losse skipet torsdag. NTF-leder Roger Hansen sier til NTB at forbundet trolig kommer til å anke kjennelsen.

Flere boikotter

Stridens kjerne er NTFs krav om at Holship slutter seg til rammeavtalen for losse- og lastearbeidere som gir fortrinnsrett til NTF-organiserte havnearbeidere. Siden juni i fjor har arbeiderne fysisk boikottet tre av Holships anløp i Drammen.

Holship vil på sin side bruke egne ansatte til lossing og lasting, og 21 av disse er organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund, som i likhet med NTF er underlagt LO.

Dersom de slutter seg til tariffavtalen, må de i tråd med fortrinnsretten bruke NTF-organiserte arbeidere.

Organisert i annet LO-forbund

Retten legger vekt på at Holship allerede er bundet av en tariffavtale med Arbeidsmandsforbundet og at de ansatte her har tilfredsstillende arbeidsvilkår.

«Det er således ikke tale om boikott for å sikre arbeidere minstelønn eller sikre grunnleggende rettigheter for arbeidstakere», bemerker lagmannsretten i kjennelsen.

Hansen mener på sin side at lossing og lasting ligger langt utenfor de Holship-ansattes arbeidsområde.

– Her er det en total sammenblanding, og vi lurer på om retten ikke har fått med seg hvordan tariffsystemet virker, mener NTF-lederen.

Klage til ESA

Holship mener NTFs fortrinnsrett, nedfelt i rammeavtalen for havnene mellom LO og NHO fra 1976, er i strid med EØS-avtalen. Holships advokat Nicolay Skarning har på vegne av Bedriftsforbundet klaget avtalen inn for EFTAs overvåkingsorgan ESA.

– Nå har Borgarting lagmannsrett bestemt at boikotten mot Holship skal avsluttes umiddelbart, og jeg regner med at vi skal får bort fortrinnsretten ved hjelp av domstolene, om ikke NHO og NTF tar den bort frivillig, sier Skarning til NTB.

«Vikarbyrå»

Skarning hevder NTFs administrasjonskontor for losse- og lastearbeidere ved Drammen havn, som drives av NTF, i praksis er et vikarbyrå. Hansen mener påstanden mangler rot i virkeligheten.

– Forholdet er det at norske havner er organisert ved at man har et losse- og lastekontor som disponerer et antall havnearbeidere til losse- og lastearbeid i havnene. Den ordningen er like gammel som vår tariffavtale og vel innordnet, sier Hansen.

Holship mener også at rammeavtalen krenker den negative organisasjonsfriheten ettersom den favoriserer NTF-medlemmer.

– Det er rett og slett ikke sant at bare NTF-organiserte får jobb i havnene, spørsmålet er om de er registrerte eller ikke, sier Hansen.

Les også:
NHO: - Forventer at regjeringen prioriterer tydelig
Beholder elbilgodene


 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.