I 2014 fikk NSB lov til å sette inn tre avganger i timen mellom Oslo sentrum og flyplassen på Gardermoen, og nå kommer effekten av dette, skriver Aftenposten.

Togturen inn til sentrum tar tre minutter mer med NSB, men koster kun halvparten av det den gjør hos konkurrenten, Flytoget.

– Konkurransen er hard nå. Vi mistet i fjor 200.000 passasjerer målt mot toppåret 2014, fortrinnsvis til NSB, sier kommersiell direktør Emil Eike i Flytoget til avisen.

Han forteller at med unntak av korte perioder under finanskrisen, er dette første gang Flytoget opplever nedgang.

– Men det utgjør ikke mer enn 1 prosent tapt markedsandel som tilsvarer en passasjernedgang på 3 prosent for oss alt i alt, sier Eike.

NSB sier de ikke har nøyaktige tall, men opplyser at selskapet de tre siste årene har hatt en økning på 50 prosent, på strekningen Oslo-Gardermoen. En stor andel av økningen kom etter desember 2014.

Les også:
Krever svar om Statoil-milliarder i Angola

Nedgang for Frp på ny måling (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: - Ledigheten kommer ut av kontroll
Trond Giske: - Vi er i ferd med å få en situasjon i Norge hvor ledigheten kommer ut av kontroll
Giske etterlyser en annen innstilling til å løse problemet fra dagens regjering.
01:14
Publisert: