–Vi så i starten for oss et volum på 1500 par ski, men solgte 15.000 par i 2013, sier daglig leder Nils Hult i Madshus.

Med blant annet Thomas Alsgaard og Erling Jevne som testpiloter, jobbet Madshus med en ny skitype for lansering på verdensmarkedet i 2013. Modellen kalt Red Line som har ny geometri og mykere bak- og framtupp, gikk også 1500 kroner opp i pris fra tidligere toppmodell. Det har markedet tydeligvis ikke brydd seg om.

– I tillegg til elite og juniorløpere, så er det i stor grad birkebeinerløpere som kjøper de dyreste skiene. Vi har sett en endring der de siste årene, hevder Hult.

Styreleder i Madshus, Erling Høyte, fra Arntzen de Besche, mener K2 har tilført Madshus økonomisk, teknisk og markedsmessig kompetanse som det ikke hadde vært lett å få tilgang til for et lite norsk selskap.

– Red Line har slått veldig godt an og bidrar godt til fjorårets resultat, sier Høyte.

– Driftsmarginen var ifjor på 3,9 prosent og resultatmarginen var 5,2 prosent. Er dette bra nok avkastning?

– Dette jobbes det naturlig nok med hele tiden, men en tradisjonell industribedrift i Norge kan neppe forvente vesentlige høyere marginer enn dette.

I 2014 kommer skifabrikken med et nytt skikonsept hvor blant annet Sintef har bidratt. Det er støpt inn en mikrochip i de tre toppmodellene, og denne skal hjelpe kunden med å finne det skiparet som passer best for eget behov og evner. Via mobilen kan man kommunisere med chip-en og for eksempel få smøreinnspill.

– Vi er veldig optimistiske for 2014. Produksjonslokalene og produksjonsutstyret på Biri er oppgradert, og alle de tre toppmodellene som lanseres kommende sesong med chip lages der. For å produsere disse kreves det en kompetanse som eierne mener man ikke finner andre steder enn på Biri.

Også Fischer opplever stor etterspørsel etter sine racingski.

– Racingskiene har nok fått et større publikum enn vi har vært vant med. Og spesielt de siste to årene har vi merket dette, sier Odd Martinsen som har drevet med import av skiene siden starten av 1980-tallet.

Direktør Bård Kristiansen i Sportsbransjen as, bekrefter at turrennløpere legger igjen mer penger på topp utstyr.

– Skisalget har gått veldig bra denne sesongen, og vi ligger an til en vekst sammenlignet med forrige sesong på fem til ti prosent, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.