– Dette skal jeg gjøre når jeg er 100 år, sier Jansen.

Den tidligere toppturneren med ti kongepokaler og 14 deltagelser i VM har akkurat dratt en baklengs salto, uten tilløp, over det grønne gresset i hagen på Jessheim.

– Hvilken dag skal jeg plutselig ikke klare dette mer. Det har jeg tenkt på. Det må være dersom jeg plutselig brekker lårhalsen og ikke kommer meg igjen, sier Jansen og påpeker at øvelsen krever en viss eksplosivitet og at dette er et ambisiøst mål.

Han ble kalt Norges best trente idrettsutøver av Thomas Alsgaard, etter at skiløperen hadde gått i lære hos turnmesteren. Fortsatt vitner muskulaturen til 49-åringen om at han ikke ligger på latsiden. Nå jobber han ikke for topprestasjoner, men for å begrense fallet i prestasjonskurven. Foreløpig er den kurven meget slak.

– Jeg er heldig og trener mye unger, alt fra barnehagebarn til toppidrettsutøvere. Så jeg har muligheten til å være en aktiv trener og gjør mye øvelser når jeg selv er trener. Det er enklere å bruke «apemetoden» og herme etter noen, enn å bli fortalt hvordan man skal gjøre ting. Der har jeg en fordel som kan vise øvelser. Da holder man seg i form også, sier Jansen.

Jansen mener en turner med respekt for seg selv må ha ringer og svingstang i hagen. Egentlig ville han også montert ringer fra taket i stuen, men det ble nedstemt i familierådet.
Jansen mener en turner med respekt for seg selv må ha ringer og svingstang i hagen. Egentlig ville han også montert ringer fra taket i stuen, men det ble nedstemt i familierådet. (Foto: Fartein Rudjord)

Små drypp

Det har begynt å ule fra huset, der hunden «Salto» er tilskuer. Bikkja fikk dagens løpetur klokken syv om morgenen, men Jansen fastslår at hans firbente treningskamerat nok allerede har glemt dét, og trolig må ut på en ny trimtur. Jansen kom hjem fra turnstevne i Tromsø kvelden i forveien, og flyet til verdenscupen i Portugal, der han skal være dommer, går grytidlig neste dag.

Det fysiske nivået er høyt, også etter at Espen Jansen la opp som aktiv turner.
Det fysiske nivået er høyt, også etter at Espen Jansen la opp som aktiv turner. (Foto: Fartein Rudjord)

– Det er mulig å gjøre mye mer enn man tror. For de aller fleste som sier de ikke har tid til å trene, er det bare en hvit løgn. Man kan få gjort ganske mye i løpet av et par minutter. Og dersom alternativet er å ikke gjøre noe, er det jo bra å flette inn noen minutter her og der. En del av disse øvelsene kan man gjøre spredt utover dagen. For eksempel kan man gjøre en runde push-ups på én tid, en runde situps litt senere og noen av øvelsene hengende i en stang eller gren på slutten av dagen, når man har litt mer tid, sier Jansen.

Han viser DN en rekke øvelser han mener kan forberede kroppen på mer akrobatiske øvelser.

– Det er viktig å gjøre grunnøvelsene først, slik at man har gjort noen tusen push-ups og situps og stått litt på hendene før man eventuelt prøver å kaste seg rundt i luften for å lande på hendene. Det er litt av faren med trampoline i hagen, hvor folk prøver salto uten å ha forutsetninger for det. Man får mer moment enn man klarer å håndtere. Man bør gjøre mest mulig på gresset først, for å få litt kontroll, sier Jansen.

Ringer og svingstang

Selv har han montert en svingstang drøyt tre meter over bakken mellom to avkappede trær i den store hagen. Et klatretau og noen ringer henger ned fra stangen. Da han drev på toppnivå, sto også en bøylehest og en skranke her.

– Det er de øvelsene jeg gjør; klatre i tau, henge i en stang, gjøre litt chins og «flå katten». Det er en enkel og grei måte å få trent litt på. Dersom man løper en tur og gjør noen øvelser etterpå, virker det ganske bra, sier Jansen.

Flyes i ringer er en versjon av push-ups, og Jansen foretrekker selvsagt den tyngre versjonen med strake armer til siden.
Flyes i ringer er en versjon av push-ups, og Jansen foretrekker selvsagt den tyngre versjonen med strake armer til siden. (Foto: Fartein Rudjord)

Jansen viser «flå katten», der kroppen krummer seg rundt stangen og avslutter med å holde seg opp med strake armer. Han legger med et smil til at man da har mulighet til å nyte utsikten. I gjennomgangen av gode turnrettede øvelser han mener gir god grunnstyrke (se faktaboks i bunn av saken og video), ligger både utallige versjoner av situps, push-ups, stabilitetstrening i ringer og håndstående øvelser med fotstøtte mot en trestamme. Å stå opp ned mener Jansen burde være en del av enhver treningsøkt.

– Det er veldig få voksne som har vært opp ned siste del av livet sitt. Det mener jeg også er bra for hjernen, for å få blodomløpet i gang, sier Jansen.

Turneren sier at han egentlig la opp som toppidrettsutøver i 1997, men han fortsatte å satse på høyt nivå og ta kongepokaler i turn frem til 2008.

Tauklatring er en av Jansens favorittøvelser. Med strake ben bruker han flere muskler.
Tauklatring er en av Jansens favorittøvelser. Med strake ben bruker han flere muskler. (Foto: Fartein Rudjord)

Ber folk leke mer

Treningsuker på 25 til 30 timer gjennom flere tiår formet en bunnsolid fysikk. Han konkurrerte i en idrett der folkerike nasjoner som Kina, Russland, USA og Japan dominerer. Den nåværende fysikken ble også lagt merke til i NRK-programmet «Mesternes mester» sist vinter, der turneren kjempet mot andre tidligere idrettsutøvere.

– Det er viktig å holde «rammen» på plass som jeg kaller det. Har du stabilitet og kontroll på kroppen, kan du utføre hvilken idrett du vil. Med styrke i mage og rygg og stabiliteten godt på plass, får man bedre balanse, styrke og forutsetninger for å gjøre andre bevegelser, sier Jansen.

– Folk leker altfor lite. Det er bra å kunne gjøre litt dumme og barnslige ting; slå hjul i hagen, stupe kråke, rulle og stå på hendene. Det er bra å prøve ting som man kanskje ikke mestrer lenger. Det er også en bra måte å trene på for å kunne være bevegelig, sier Jansen.

Nå har han barn i tenårene og opp i 20-årsalderen, men mener det burde være en forutsetning for voksne å leke litt med unger, krabbe og reise seg uten at det er et ork.

Magetrening i stang. Start med strak kropp hengende fra en stang eller gren.
Magetrening i stang. Start med strak kropp hengende fra en stang eller gren. (Foto: Fartein Rudjord)
Bruke magemusklene til å løfte bena fremover. Kan gjøre det med bøyde ben også.
Bruke magemusklene til å løfte bena fremover. Kan gjøre det med bøyde ben også. (Foto: Fartein Rudjord)
Fortsett så høyt opp du klarer med strake ben mot stangen du henger fra.
Fortsett så høyt opp du klarer med strake ben mot stangen du henger fra. (Foto: Fartein Rudjord)
En forlengelse av øvelsen er å deretter strekke ut kroppen og løfte bena så høyt du klarer over stangen.
En forlengelse av øvelsen er å deretter strekke ut kroppen og løfte bena så høyt du klarer over stangen. (Foto: Fartein Rudjord)

«Alt er trenbart»

Nå er Jansen et halvt år unna å bikke 50 år, og han finner motivasjon i å gjøre ting jevnaldrende ikke klarer. Derfor vedlikeholder han med mange av de samme styrkeøvelsene som før.

– Turntrening er veldig generelt. Det er grunntrening og basistrening som mange idretter bør ha mer av. I mange land driver man en type turntrening i starten, uansett idrett, sier Jansen.

Han mener det morsomste med turn er at man alltid kan gjøre nye triks.

– Det er morsommere å lære noe nytt. Å løpe ett minutt fortere på et maratonløp er sikkert morsomt det også, men dette blir veldig synlig. Man kan lære seg å slå hjul og vise det frem. Man kan lære seg å slå stiften, flikkflakk, salto eller ting i apparat. Det er hundre ting å gjøre, sier Jansen, som også trener voksengrupper i turn en gang i uken.

– Alt er trenbart hele livet. Selv om det er lettere å lære når man er syv år og veier 20 kilo, er det ikke umulig å lære seg ting om man er voksen og veier 90 kilo heller. Det er bare litt tyngre i starten, sier Jansen.(Vilkår)

Styrkeøvelsene du kan gjøre ute
Ta styrketreningen ut. Turner Espen Jansen viser frem styrkeøvelsene han trener i hagen.
02:30 Min
Publisert: