Trude Wermskog Stormo ligger ofte som limt på bakhjulet til mannen på de landlige veiene i Nedre Eiker. I aerodynamisk stilling over tempostyret er duoen blitt et velkjent syn i hjemtraktene.

– Det er et litt felles prosjekt for oss slik at det går an å holde på. Vi gjør dette like mye begge to. Lars Petter liker å trene med meg, selv om han er på et helt annet nivå, sier Trude Wermskog Stormo.

Vinn-vinn-situasjon

Det er imidlertid ingen tvil om at begge er råspreke. I fjor vant Lars Petter Stormo fulldistansetriathlon-konkurransen Norseman for andre gang. Tre timer senere presset kona Trude seg inn til 7. plass i kvinneklassen. Selv for sprekingene er det en viss forskjell på maksnivået.

– Jeg tror mange kunne roet seg mer på trening og trent mer med kjæresten. Det gjør at de rolige øktene blir rolige nok og de harde øktene blir harde nok. Jeg tror det er lurt. Det gjør i alle fall meg bedre, sier Lars Petter Stormo og snakker om hvordan «cowboy-trening» ikke er å anbefale når man søker fremgang.

Trude Wermskog Stormo og Lars Petter Stormo trener de fleste øktene sammen. Ofte starter sykkeløktene hjemmefra.
Trude Wermskog Stormo og Lars Petter Stormo trener de fleste øktene sammen. Ofte starter sykkeløktene hjemmefra. (Foto: Gunnar Lier)

Selv løp sivilingeniøren i Sweco Norge den avsluttende maratondelen under triatlonen i Nice i fjor på sterke 2.45. Det gjorde han etter 3800 meter svømming og 180 kilometer sykling.

Han mener treningen de to legger ned sammen blir en vinn-vinn-situasjon for begge. De rolige turene skal være rolig nok for begge.

– Problemet til mange som trener mye alene eller med gutteklubben grei som kjører mye sammen, tror jeg er at det går litt fort. Man har en tendens til å pushe hverandre. Når vi kjører sammen, så er Trude sterk nok til å ligge på hjulet mitt. Men det gjør at jeg ikke kan kjøre helt idiot, så jeg må kjøre fornuftig. Hun får god matching når hun ligger på hjul med meg, sier Lars Petter.

Trude poengterer at dersom hun har en dårlig dag, sier hun fra om at mannen bare skal kjøre.

– Da er jeg ikke en gneldredame som sier at han skal daffe med 70 i puls bare for at jeg skal være med. Da lar jeg ham gå. Men jeg sier fra dersom vi hadde en plan og han er overivrig, sier hun.

Hun er kommet tilbake fra den daglige turen inn til jobben som innholdsprodusent i Mediacom i Oslo, og nå sitter hun på sykkelen ved siden av han som har vært kjæresten siden 1998.

Det krever en del logistikk og pakking for å få det til å gå rundt når svømming, sykling og løping skal håndteres i én gren. De hadde ikke klart samme opplegg med barn, men lar seg imponere av barnevognlogistikken til en del par i miljøet.

– Det er nok mange som stiller til start med dårlig samvittighet og tenker at nå må jeg gjøre det bra fordi jeg har brukt så mye tid på dette. Det er nok litt annet utgangspunkt for oss, sier Trude.

Mye tøff trening

Årets mål er Ironman på Hawaii i oktober, VM i fulldistansetriathlon som de kvalifiserte seg til gjennom 226 kilometer i Sør-Afrika i vinter. Målet til Lars Petter er under ni timer og norsk bestenotering. Det skal innfri målet om å kjempe om pallen i aldersgruppen. Trude sikter seg mot topp ti i sin aldersgruppe.

– Det er heftig nivå i amatørklassen. Det er mange som satser. Vi satser mye vi også, men vi jobber 100 prosent ved siden av. Mange av dem som stiller i ulike aldersgrupper satser omtrent som proffer. Det er masse prestisje, sier Trude.

I treningen til det som blir årets hovedmål ligger Trude nå på rundt 15 timer trening i uken, mens Lars Petter ligger på mellom 15–20 timer. 

– Vi økte treningsmengden en del for to år siden for å heve nivået. Jeg tror ikke vi skal pushe grensen særlig mye lenger før man kan gå på en smell, men det er gøy å kjenne at det gir fremgang, sier Lars Petter.

Mye av treningen foregår intervallbasert. Da må det kjøres hver for seg, men de drar nesten alltid ut sammen uansett.

– Det gjør det enkelt å komme seg ut. Hadde vi alltid skulle dratt ut hver for oss hadde det blitt tungt, sier Trude. 

Får mange tips

Regntunge skyer har tårnet seg opp og beveger seg i konkurransefart mot badeidyllen ved Hagatjern. Tærne tråkker rundt i vannkanten.

– Vi må jo bare uti, sier Trude.

Våtdraktene trekkes oppover overkroppen og de to gjør seg klar for årets første utendørs svømmetur.

– Det er nesten like stor fordel å ligge bak på svømming som på sykkel. Den som ligger først lager mye medstrøm i tillegg til at man dytter mye luft ned i vannet som gjør at det blir mindre motstand. Trude kan henge på selv om jeg kjører ganske hardt, sier Lars Petter.

Hun mener det er hans treningstips har gitt henne en prestasjonskurve som peker oppover.

– Det er noe med det å hjelpe hverandre litt til å bli bedre, sier Trude.

Ekteparet Trude Wermskog Stormo (36) og Lars Petter Stormo (37) trener de fleste øktene sammen. De to er begge i norgestoppen i triatlon.
Ekteparet Trude Wermskog Stormo (36) og Lars Petter Stormo (37) trener de fleste øktene sammen. De to er begge i norgestoppen i triatlon. (Foto: Gunnar Lier)

«Opplagt gevinst»

Utholdenhetsekspert Johan Kaggestad ber den sprekeste i forholdet roe ned for å hjelpe partneren i gang med treningen.

– Når den ene er veldig aktiv og den andre ikke er det, kan det lett bli surmuling i forholdet. Det er en utfordring for mange spreke. Har man en ektefelle som har lyst til å begynne å trene, må den som er sprekest roe ned litt for å hjelpe partneren i gang med treningen. Den som er sprek kan bidra med sin erfaring, sier Kaggestad.

Han mener det er viktig å planlegge hva som er hensikten med økten. Kaggestad forteller at flere eliteutøvere har trent sammen med partneren når de har trengt restitusjon og veldig rolig trening. Da har partnerens tempo vært en forsikring om at treningen foregår rolig nok. Kaggestad mener det er både en mental fordel og en sosial fordel ved å samkjøre trening.

– Jeg ser bare fordeler med dette. Det er en helt opplagt gevinst av å gjøre ting sammen, sier Kaggestad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det er nesten like stor fordel å ligge bak på svømming som på sykkel, sier Lars Petter Stormo.
– Det er nesten like stor fordel å ligge bak på svømming som på sykkel, sier Lars Petter Stormo. (Foto: Gunnar Lier)
Den ultimate treningsformen for Bente og Christopher: - Det virket som et ork, men nå er vi avhengig
Bente og Christopher Jacobsen var overvektige. Slik kom de i form.
01:26
Publisert: