–Typiske Birken-dekk, konstaterer Hulda Tronstad, ivrig syklist og informasjonsansvarlig i Syklistens Landsforening.

Hun har bedt sykkelavdelingen hos XXL vise frem det nyeste av sykler, og presenteres straks for en modell med enorme hjul, brede dekk og lavt styre.

– 29-tommers hjul på terrengsykler er det mye av nå, forklarer kjedens sykkelansvarlig Nils William Bakken.

For tunge
– Og det sykler folk på selv om de bare skal sykle til jobben, undrer Tronstad, som selv er på jakt etter en sykkel som passer til bybruk.

Helst en lett og enkel transportsykkel der hun slipper å sitte med bøyd rygg, og som også kan brukes de dagene hun har skjørt på.

Bakken foreslår både en svart nostalgivariant og en såkalt hybrid, men etter å ha løftet litt på dem synes Tronstad begge er i tyngste laget.

– I andre europeiske land, som Nederland, Sverige og Danmark, er det mye enklere å få tak i lette sykler til bybruk. Det er knapt å oppdrive i Norge, sier Tronstad.

Som talsperson for Syklistenes landsforening er hun opptatt av å få flere nordmenn til å bruke sykkel som transportmiddel, ikke bare til trening.

400.000 sykler i året
Med Birkebeiner-bølgen og økt interesse for turritt selger norske sportsbutikker, ifølge anslag fra Sportsbransjen as, litt over 400.000 sykler i året.

– Vi har vel sett en økning på rundt 10.000 hvert år siden 2009, sier Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen as.

Sykler ment for terreng, eller for en kombinasjon av terreng og asfalt, utgjør mesteparten av salget.

Det er synd, mener Kristiansen, som er enig med Tronstad i at utvalget av sykler som egner seg for bytransport er begrenset.

Bøyd rygg og stive nakker
– Rundt 70 prosent av alle sykler som selges er terrengsykler eller hybridsykler, anslår Tronstad.

Hun synes det er synd at sykkelparken i norske sportsbutikker først og fremst er tilpasset de som skal trene, og tror flere ville valgt sykkel til daglig transport dersom de slapp å sitte med bøyd rygg og stive nakker.

Bakken hos XXL lytter, men synes ikke det er fullt så ille som Tronstad skal ha det til. Etter hans mening er hybriden, det vil si en sykkel laget for både asfalt og grus, ypperlig for bysykling.

Tronstad er ikke overbevist. Hun synes både leverandører og butikker burde tenke litt bredere.

– Vi har fått tilbakemelding fra flere som sier de ville kjøpe en lett sykkel til bybruk, men kom ut med en terrengsykkel fordi de andre syklene var for tunge.
























Les flere saker på DN Aktiv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.