Trening har en gunstig effekt på en rekke ting, blant annet helse, form og utseende. Vi vet allerede at en aktiv livsstil kan motvirke diabetes og fedme. Nå viser det seg at fysisk aktivitet også kan endre genene våre.

En svensk studie fra Universitetet i Lund viser nemlig at en treningsøkt kan påvirke hvordan cellene kommuniserer med fettet som er lagret i kroppen.

Teamet ved Diabetessenteret på Lund, ledet av førsteamanuensis Charlotte Ling, fulgte DNA-et til 23 overvektige, men friske, menn i alderen rundt 35 år. Forsøkspersonene hadde ikke tidligere drevet noen aktiviteter før de ble satt til å både sykle og trene aerobic i et halvt år.

Planen var tre treningsøkter i uka, mens gjennomsnittet endte opp på 1,8 ganger i uka.

7000 gener endret seg
Etter endt treningsperiode viste deg seg at det hadde skjedd endringer i 7000 gener (en person har mellom 20 000-25 000 gener). Ved nærmere ettersyn kunne forskerne konstatere at det hadde vært endringer til genene knyttet til diabetes, fedme og fettlagring.

- Disse forandringene i genene antyder at endringene i DNA-et som kommer av fysisk aktivitet kan være en av mekanismene for hvordan disse genene påvirker risikoen for sykdom, sier forsker og førsteamanuensis Tina Rönn ved Lund.

Hun påpeker også at det aldri tidligere har blitt forsket på disse endringene i fettcellene.

Forskningsresultatene fra Sverige kommer samtidig med en separat studie som ble publisert i tidsskriftet Cell Metabolism i mars. Den studien viser at så lite som 20 minutters trening kan gjøre nesten umiddelbare endringer i DNA-et.

(Kilde: www.thestar.com)

Les mer på DN Aktiv:

10 øvelser som gjør deg sterk

Slik holder du kiloene i sjakk

Løp 155 kilometer - bare 17 kom i mål (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.