SAS har gjennomført en rekke spareplaner de siste ti årene, men det er ikke slutt nå heller.

Hvis det skandinaviske flyselskapet skal klare å være konkurransedyktig, må man regne med å redusere kostnadene enda mer i tiden som kommer. Dét sier SAS-topp Flemming Jensen til check-in.dk.

- Vi må følge yieldens utvikling og være konkurransedyktige til enhver tid. Så lenge det fortsatt er press på billettprisene vil det være et vedvarende press på å redusere kostnadene, sier konserndriftsdirektøren.

Resultatene av de ferske forhandlingene med piloter og kabinpersonale samt effektiviseringene i den såkalte 4XNG-strategiplanen senker imidlertid SAS´ sitt omkostningsnivå én gang for alle. Nå har SAS fått et annet utgangspunkt og den nødvendige kostnadsplattformen for å kunne være mer effektive og fleksible.

SAS-direktøren peker på at SAS kommer til å følge utviklingen fra nettverksselskapene i USA. Der har de store flyselskapene fått redusert kostnadene sine betydelig.

- Vi har fått et kostnadsnivå som er i ferd med å bli sammenlignbart med lavserviceselskapene, sier Flemming Jensen.

- Det er ikke bare den type selskaper som kan tilby billige billetter. Det er derimot produktet som gjør forskjellen, legger han til.

Vil ha lettere for å hive seg rundt
- Vi er på vei til å oppnå økt fleksibilitet gjennom outsourcing, og ved å sentralisere administrasjonen kan vi handle annerledes og lettere hive oss rundt, sier han.

Han peker på at folk gjerne betaler litt ekstra for fullserviceprodukter som for eksempel FastTrack.

- Men de er ikke villige til å betale for ti flere ansatte i administrasjonen, sier Jensen.

SAS-sjef Rickard Gustafson har tidligere innrømmet at de må "se sannheten i hvitøyet" og at SAS ikke kan styre billettprisene opp. For folk har vennet seg til at det er billig å fly.

- Vi må konkurrere på de premissene som finnes, sa han til DN.no etter at spareplanen ble presentert.

Les mer: - SAS kan ikke styre flybillettprisene opp

Arabere lokker SAS-piloter med 80.000 kroner i måneden etter skatt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.