– Forholdet til NRK var alltid vanskelig når det gjaldt delte rettigheter, sier innholdssjef Ted Sarandos i Netflix når DN møter ham i Roma.

Han sikter til forhandlingene mellom partene om seersuksessen «Lilyhammer», som ble den første tv-serien Netflix lanserte som en av sine egne originalproduksjoner.

Strømmegiganten kjøpte visningsrettigheter for den første sesongen av serien fra NRK og produksjonsselskapet Rubicon, som ble sendt på NRK i januar 2012. En knapp måned senere hadde serien premiere på Netflix i USA.

I sesong to og tre gikk strømmegiganten tyngre inn på investeringssiden, og produserte serien sammen med NRK og Rubicon.

Ifølge Sarandos var det imidlertid ikke like lett å bli enige med NRK om når Netflix skulle få vise serien.

– Problemene angikk uenigheter om strømme- og «catch-up»-rettighetene, som fortsatt er en litt vrien del av forholdet vårt til norske produsenter og kringkastere, sier Sarandos, uten å ville utdype mer overfor DN.

«Catch up»-rettigheter angår tv-kanalenes muligheter til å vise programmer on-demand, etter at de er sendt lineært.

NRK kjenner seg ikke igjen

Tv-sjef Arne Helsingen i NRK sier til DN at «Lilyhammer» ble en stor suksess for NRK på det norske markedet, og påpeker at Netflix-sjef Reed Hastings i forrige uke trakk frem serien som strømmegigantens første internasjonale suksess.

Han kjenner seg derfor ikke igjen i fremstillingen fra Sarandos.

– I lys av dette er det litt vanskelig å forstå Ted Sarandos, sier Helsingen.

Netflix har også NRK-seriene «Nobel» og «Vikingane», på Netflix lansert på engelsk språk og med tittelen «Norsemen», i strømmebiblioteket sitt. Helsingen forteller at Netflix i disse tilfellene har kjøpt vanlige visningsrettigheter fra produsentene, henholdsvis Monster og Viafilm. Det har fungert problemfritt, ifølge han.

Mediesjefen sier at NRK bidrar aktivt for at seriene deres skal bli tilgjengelige også utenfor norske tv-apparater.

– Vår oppgave er å lage serier som betyr noe for folk i Norge. Når vi lykkes med det, viser det seg ofte at det også fenger folk utenfor Norges grenser. Derfor samarbeider vi tett med våre nordiske partnere og forskjellige utenlandske aktører, og har de siste årene opplevd stadig økende interesse for våre titler og programformater, sier Helsingen.

Ulempe for norske produsenter

Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen sier avtaler som fordeler rettighetsperioder for distribusjon og visning er en fartsdump på veien til flere produksjonssamarbeid mellom Netflix og norske kringkastere.

– Utfordringen er spesielt lisensperioder der Netflix sin posisjon ofte stemples som krav om alle rettigheter overalt for alltid, sier Urfjell.

Han mener at rettighetskonflikter mellom strømmeaktører og kringkastere er skadelig for det norske produksjonsmiljøet.

– Det gir to ekskluderende distribusjonskanaler. Når begge kundetyper åpner for å kunne dele på å få sende produksjonene, så åpner det for langt mer og sammensatt produksjon, sier han.

Virke ruster seg for at norske produsenter skal kunne produsere med Netflix som sin største kunde. Han mener Netflix kan erstatte all delfinansieringen fra utenlandske markeder som normalt sett utgjør en betydelig del av finansieringen til norske produksjoner.

Konsernsjef Reed Hastings i Netflix ytret under selskapets konferanse i Roma et ønske om bedre samarbeid med tradisjonelle kringkastere.

– Det er veldig spennende signaler. Om Netflix fortsetter å være mer opptatt av å nå sine seere enn å ha absolutt eksklusivitet, blir de en langt mer interessant partner for norske produsenter, sier Urfjell.

Fikk pitch av Springsteen-gitarist

Ted Sarandos sa til DN i forrige uke at strømmegiganten føler at de skylder sine norske abonnenter en fullstendig Netflix-produsert tv-serie, men at de ennå ikke har funnet en riktig idé å investere i.

I tilfellet «Lilyhammer» kom Netflix på banen etter at hovedrolleinnehaver og Bruce Springsteen-gitarist Steven Van Zandt slo på tråden til Sarandos, som både er Springsteen-fan og Netflix-topp.

– Steven sa han med en norsk tv-serie om en mafiasjef som dro til Norge for å leve i vitnebeskyttelse. Jeg spurte om han kunne sende meg manus. «Hvorfor det?», spurte han, «jeg sender deg hele serien», mimrer Sarandos.(Vilkår)

Fantastiske Storebrand-tall ødelegger DNs veddemål med Trøim
02:37
Publisert: