USAs faglige landsorganisasjon vil nekte Norwegian å fly til og fra USA. Selskapet mener lavprisselskapet plukker arbeidskraft der den er billigst.

Norwegians irske datterselskap søker lisens for sine langdistansefly fra april i år, og denne søknaden var tema på et møte i Washington mellom EU og USA i den felles komiteen for flytransport onsdag kveld, melder NRK.

AFL-CIO som er USAs mektige parallell til LO i Norge, er svært kritisk til hvordan Norwegian opererer, og mener selskapet må nektes lisens og dermed ikke få lov til å lande og ta av fra amerikanske flyplasser.

– Vi mener Norwegian har utviklet en forretningsmodell som bør avvises. Den er utformet for å gjøre én ting: Å shoppe verden rundt etter billigst mulig arbeidskraft, og så komme hit til USA og fortrenge arbeidstakere, sier Edward Wytkind, president i det amerikanske transport- og handelsarbeiderforbundet, som er en del av USAs største fagforening for transportarbeidere.

– Undergraver
Bråket startet ifølge Dagens Næringsliv med selskapets søknad om å få fly langdistanseruter til USA med irske fly, asiatisk mannskap og norske eiere. Wytkind sier Norwegian ved å operere på denne måten, undergraver arbeidstakere i både USA og i Norge.

– De unngår forpliktelsene overfor fagforeningene i Norge og planlegger å trafikkere amerikanske byer med svært lave lønnskostnader. De gjør dette ved at deres piloter og besetning vil være stasjonert i Thailand. Singapores arbeidslover skal gjelde for dem, og de skal hyres med individuelle kontrakter, sier Wytkind til NRK.

Han mener Norwegians lønnskostnader på denne måten vil ligge 50 prosent under det som er normalt i USA. Til Dagens Næringsliv er han sylskarp:

– Vi vil gjøre alt som står i vår makt for å stanse ethvert forsøk, slik som Norwegians søknad, som er utformet for å utnytte arbeidere kun for å styrke selskapets bunnlinje.

– Konkurransefrykt
Ifølge NRKs beregninger var gjennomsnittslønnen for thailandske kabinansatte 9.800 kroner i måneden i september i fjor, inkludert diett.

– I Thailand betaler vi thailandsk lønn, i USA vil vi betale amerikansk lønn når vi etter hvert leier inn personale der, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til NRK.

Fire av de største amerikanske flyselskapene, samt USAs pilotforening, er enig i at Norwegian bør nektes lisens i USA. Skånvik i Norwegian mener dette handler om frykt for økt konkurranse.

– De amerikanske fagforeningene og flyselskapene er redd for konkurransen. Det handler om kampen om billettprisene over Atlanteren, slik Norwegian ser det, sier hun.

Bekymring
Det amerikanske transportdepartementet har uttrykt bekymring og bedt EU om mer informasjon når det gjelder Norwegians praksis. Luftfartsavtalen gjelder mellom EU og USA, og Norge er representert som EØS-land.

Norge var ifølge NRK representert på møtet ved avdelingsdirektør Øyvind Ek i Samferdselsdepartementet, men han har ikke hatt fullmakt til å uttale seg om hva som er blitt sagt.

Dersom Norwegian ikke får lisens til å fly i USA, må selskapet enten avslutte flygningene til og fra USA, eller bruke flygere og kabinpersonale som har bedre lønns- og arbeidsvilkår enn tilfellet er i dag, ifølge NRK.

Neste møte i den felles komiteen er først i juni.

Les også: Norwegian-forsinkelser gir store tap



Vil nekte Norwegian flylisens i USA (27.12)

Vil stanse Norwegians USA-plan
(18.12)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.