Uttalelsen fra USAs handelsminister Wilbur Ross kom bare timer før USA kunngjorde at landet avslutter tollunntaket for EU. Fra fredag blir det dermed toll på import av stål og aluminium fra EU, samt fra Canada og Mexico, til USA.

På europeisk side var det lite håp om å unngå toll på stål- og aluminiumsimport til USA.

– Vi ønsker ikke å starte en handelskrig, sier Ross i et intervju med den franske avisen Le Figaro.

– Det er opp til EU å avgjøre om de ønsker å innføre represalier.

USAs president Donald Trump kunngjorde toll på 25 prosent på stålimport og 10 prosent på aluminium etter å ha argumentert for at amerikansk industri i denne sektoren var utarmet etter «tiår med urettferdig handel».

Resultatløse møter

EU har sagt at unionen ikke vil forhandle under press, og har sendt Verdens handelsorganisasjon (WTO) en liste over amerikanske produkter som kan bli tollbelagt som svar på de amerikanske importrestriksjonene.

– Hvis det skjer en opptrapping, skjer det fordi EU har besluttet å svare, mener Ross.

Ross møtte EUs handelskommissær Cecilia Malmström i Paris onsdag. Det ble ikke meldt om framskritt i forhandlingene.

Et møte mellom Ross og den franske økonomiministeren Bruno Le Maire torsdag var også resultatløst.

EU varsler svar

– Verdenshandelen er ikke en duell ved O.K. Corral. Det er ikke slik at man går løs på hverandre, og den som står til sist er vinneren, sa Le Maire etter møtet. Han konstaterte at EU vil innføre «passende, samstemte og solide» svar på enhver amerikansk toll.

Tysklands statsminister Angela Merkel varsler også et «solid og samlet» svar.

– Vi ønsker unntak fra disse tollsatsene. De er ikke i overensstemmelse med regelverket fra Verdens handelsorganisasjon, sa Merkel torsdag under en felles pressekonferanse med sin portugisiske motpart Antonio Costa i Lisboa.

– Ingen dramatikk

USAs innføring av toll på stål og aluminium fredag vil ikke føre til noen dramatiske konsekvenser for EU, mener sjeføkonom Anna Breman i Swedbank. Men selv om effekten blir begrenset, vil det være et dårlig signal, forteller hun til TT.

Breman tror selskaper kan velge å avstå fra planlagte investeringer eller inngå nye forretningsavtaler, som i sin tur kan bremse den økonomiske utviklingen.

Breman advarer samtidig om at en eventuell eskalering av situasjonen kan føre til at også biler og lastebiler som eksporteres til USA, blir rammet. Det kan få betydelig større konsekvenser for land som Sverige og Tyskland der man har stor bilindustri, påpeker sjeføkonomen.

Nettopp bilindustrien var tema for et møte mellom EUs handelskommissær Cecilia Malmström og Japans finansminister Hiroshige Seko i Paris torsdag. I en felles uttalelse advarer de to om at amerikansk toll på bilimport kan påføre verdenshandelen et kraftig tilbakeslag.(Vilkår)