Det australske konkurransetilsynet har lagt frem et nytt lovforslag hvor globale it-selskaper som Facebook og Google må betale for nyhetsinnhold fra lokale medier.

Facebook sier de ønsker å forhandle med mediehusene for å finne løsninger.

Enestående i omfang

Sosiale medieselskaper som Facebook, Google og Twitter vil få en frist på tre måneder til å forhandle med medieorganisasjonene. Hvis det ikke oppnås enighet, vil en voldgiftsordning fastsette hvor mye som skal betales. Facebook reagerer kraftig på det nye lovforslaget.

«Den foreslåtte loven er enestående i omfang og forsøker å regulere alle områder hvor teknologiselskaper driver forretninger med medieselskaper,» skriver Facebooks direktør for Australia og New Zealand, Will Easton, i et blogginnlegg mandag kveld.

Han skriver at Facebook støtter australske myndigheters mål om å støtte aviser og nyhetsorganisasjoner som sliter – spesielt lokalaviser.

«Hva som foreslås er mot sin hensikt,» argumenterer Facebook-direktøren.

Han fortsetter med å si at Facebook kan bli nødt til å blokkere muligheten for brukere og medieorganisasjoner i Australia til å dele artikler og nyhetssaker på Facebook.

«Det er ikke førstevalget; det er det siste vi ønsker,» skriver han.

Facebook har foreslått en dedikert nyhetssatsing i Australia, tilsvarende hva de lanserte i USA hvor Facebook samarbeider med nyhetsorganisasjoner med publisering av innhold.

«Disse forslagene er blitt oversett. Nå står vi igjen med valget om enten å fjerne nyheter fullstendig eller å akseptere et forslag som lar utgiverne ta seg betalt for så mye innhold som de ønsker med en pris uten grenser. Dessverre kan ingen virksomheter drive på slik,» skriver Easton.

Vurderer massefjerning

Den mektige nyhetsorganisasjonen News Corp., som kontrolleres av mediemogulen Rupert Murdoch og hans familie og eier det meste av medieorganisasjoner i Australia, har drevet lobbyvirksomhet i lang tid for å få gjennomslag for lovforslaget.

Også Google vurderer å fjerne nyheter for australske brukere.

«Hvis dette lovforslaget blir godkjent må vi foreta en massefjerning av innhold fra hele verden for å hindre at det blir synlig for brukere i Australia,» skriver Google i et blogginnlegg.

Facebook mener lovforslaget, som fortsatt er ute på høring, er lite gjennomtenkt.

«Det mest forvirrende fra lovforslaget er at det vil tvinge Facebook til å betale nyhetsorganisasjoner for innhold som de på eget initiativ frivillig deler hos oss, og til en pris som overser den økonomiske verdien dette gir dem», skriver Facebook-direktøren.

Skeptisk til lovforslag

Også andre land vurderer tilsvarende tiltak mot de amerikanske teknologigigantene, som har overtatt det tradisjonelle annonsemarkedet – på bekostning av tradisjonelle medier.

Mark Thompson, som er toppsjef for New York Times, er skeptisk til det australske lovforslaget.

– Min egen oppfatning er at jo mer vi kan jobbe sammen med de store plattformene og frivillig støtte journalistikk på alle måter – jo bedre er det. Når dette blir en del av en lang og utvidet regulatorisk og politisk prosess er det mer sannsynlig at det fører til alle typer negative konsekvenser, sa Thompson til Reuters i forbindelse med at Australia la frem lovforslaget i sommer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.