Amazon.coms aksjekurs er fordoblet siden bunnen i mars i år etter at koronapandemien utløste børspanikk. Med en børsverdi på 1630 milliarder dollar ligger Amazon foran Microsoft som USAs nest største børsnoterte selskap – bak Apple, som passerte 2000 milliarder dollar på onsdag.

Ingen er blitt rikere under koronapandemien enn Amazon-grunnlegger Jeff Bezos, som har økt formuen med over 77 milliarder dollar. Inderen Mukesh Ambani ligger på en sjetteplass på milliardærtoppen med en formue på over 80 milliarder dollar – en økning på 21 milliarder dollar i år.

– Kamp om folks forbruk

Nå barker Bezos og Ambani, som kontrollerer Reliance Group og mobilplattformen Jio, sammen i det indiske markedet. Det er en kamp om 1,4 milliarder forbrukere.

– Dette kommer til å bli en voldsom kamp. Amazon og Reliance ønsker å innfri folks behov fra detaljhandel på nett til underholdning. Det er en kamp om folks forbruk, sier senioranalytiker Satisha Meena hos analyseselskapet Forrester Research til Bloomberg.

Ambani er kjent som en utradisjonell forretningsmann som ikke er redd for en kamp og å ta risiko. Han knuste mobilkonkurransen i India ved å etablere mobilselskapet Jio i 2016 med 4G-tjenester. Telenor kastet kortene like etter å ha tapt 25 milliarder kroner på India-marerittet.

Ved utgangen av 2019, vel tre år etter oppstarten, var Jio Indias største mobiloperatør – og tredje størst i verden, med nesten 400 millioner kunder.

Kjøper direkte fra bønder

Reliance-eide Jiomart har etablert seg i 200 indiske byer med dagligvarer og ferskvarer på døren under koronapandemien på forsommeren. I løpet av noen uker hadde selskapet 250.000 ordrer i gjennomsnitt hver dag. Dagligvarehandel utgjør 55 prosent av detaljhandelen i India.

– Den hardeste kampen mellom de to kommer til å kjempes i dagligvaresektoren. Dette er Reliances styrke, sier Meena.

Reliance eier over 12.000 utsalg i byer som benyttes til distribusjon og logistikk.

– Over 80 prosent av frukt og grønnsaker kjøpes direkte fra bønder, sa Ambani til The New Indian Express nylig.

Største internasjonale satsing

Amazon-grunnlegger Jeff Bezos har forberedt seg i flere år på å innta det indiske markedet. Amazon har testet ut tjenester og produkter i enkeltbyer for å forsøke å justere forretningsmodellen til et marked som er svært annerledes enn det amerikanske.

Amazon er, som de fleste internasjonale internettselskaper, utestengt fra det kinesiske markedet. I India har de lansert Amazon Pantry og Amazon Fresh.

Finansdirektør Brian Olsavsky sa under resultatpresentasjonen i juli at India er det markedet hvor Amazon investerer mest. Totale investeringer i India så langt er på rundt syv milliarder dollar (65 milliarder kroner).

I forrige uke lanserte Amazon online-apotek i storbyen Bangalore.

Denne uken kjøpte Reliance en majoritetspost i nettapoteket Netmeds. India har over 2,7 millioner bekreftede smittede koronavirustilfeller – kun slått av USA.

Stor krigskasse

Ambani har gjort klar en krigskasse på over 20 milliarder dollar (rundt 200 milliarder kroner) ved å selge nesten en tredjedel av aksjene i mobil- og teknologiplattformen Jio til blant annet Facebook og Google – amerikanske selskaper som også ønsker økt tilgang til India.

Dette er midler som for tiden investeres i netthandelsvirksomheten for å bedre kunne konkurrere med Amazon. Det pågår forhandlinger med mindre konkurrenter som selger alt fra møbler og meieriprodukter til undertøy på nett.

– Detaljhandelsvirksomheten verdsettes høyt og Reliance er i en misunnelsesverdig posisjon med en stor krigskasse. De neste fem årene vil vi se et selskap komme ut som vinner. Med de pågående oppkjøpene har Reliance lagt grunnlaget for å bli vinneren, sier direktør Pronam Chatterjee hos BluePi Consulting til Livemint.

Amerikanske Walmart, som konkurrerer med Amazon i USA, kjøpte 77 prosent av det indiske netthandelsselskapet Flipkart for 16 milliarder dollar i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.