Da Tencent la frem kvartalsresultater for ett år siden var selskapet verdt over 560 milliarder dollar. Børsverdien var nesten 50-doblet på under ti år og selskapet var en yndling hos teknologiinvestorer.

Av de 48 analytikerne som fulgte selskapet var det ingen som hadde en salgsanbefaling. Goldman Sachs satte et kursmål på 535 Hongkong dollar. Mars 2018 var begynnelsen på nedturen. Syv måneder senere var aksjekursen på 250 Hongkong dollar. Den har tatt seg opp og omsettes til 360 Hongkong dollar.

Børsverdier på 2000 milliarder kroner forsvant fra hva som er et av Kinas viktigste teknologiselskaper.

Perfekt storm

Selskapet ble rammet av hva de selv kalte en «perfekt storm» hvor en rekke hendelser rammet selskapet samtidig.

Handelskrigen med USA første til at det kinesiske aksjemarkedet falt. I tillegg ble det vanskelig å få godkjent nye spill på det kinesiske markedet – uten at det ble oppgitt en årsak.

Resultatet falt med 32 prosent i siste kvartal sammenlignet med fjoråret. Dette var lavere enn konsensus. Omsetningen økte med 28 prosent til 84,9 milliarder yuan. Dette er en vekst som er under det halve av hva den var for 12 måneder siden.

Selskapet forsøker å gjøre seg mindre avhengig av inntekter fra online dataspill, hvor de er størst i verden målt i antall brukere og omsetning. Driftsmarginen har falt fra 33 prosent til 26 prosent i løpet av det siste året.

– Inntektsstrukturen vår er svært variert nå og andre segmenter vokser veldig raskt, sa konsernsjef Martin Lau var resultatfremleggelsen.

Google i spill

WeChat er selve kronjuvelen i Tencent-universet. Hva som startet som en lynmeldingstjeneste er blitt et digitalt økosystem hvor det meste av tjenester inngår – fra kommunikasjon og shopping til finans og nyheter.

Tencent påstår de er den største digitale betalingsplattformen i Kina med WeChat-tjenesten. Ant Financial, som eier Alipay, er større målt i verdien på transaksjonene. Begge ekspanderer internasjonalt. Alipay er på plass i Sørøst-Asia, hvor kinesiske turister legger ferien.

Online dataspill utgjorde 28,5 prosent av omsetningen i siste kvartal mot 36,7 prosent i fjor. Til tross for dette er Tencent verdens største dataspillselskap, målt i omsetning, ifølge NewZoo. Sony, Apple, Microsoft og NetEase ligger på de neste plassene.

Google ligger på en sjetteplass med en omsetning fra salg av dataspill på 4,3 milliarder dollar i fjorårets tre første kvartaler. Denne uken bekreftet Google at de vil lansere spilltjenesten Stadia, som sammenlignes med en Netflix-tjeneste for dataspill.

Tjenesten skal lanseres i USA, Canada og Europa i løpet av 2019.

«Google er på riktig vei her. Med alle tjenestene de tilbyr har det et kjent merkenavn hos brukerne. Spørsmålet er om det lar seg overføre til spillverdenen», skriver analytiker Piers Harding-Rolls hos IHS i en ny rapport.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DN skulle lage en hyggelig sak om eldre som gjør karriere sent i livet. Plutselig merket vi at noe var galt
– Så ble han lagt på en båre i sykebilen, og forsvant.
08:26 Min
Publisert: