Kina har lagt frem den svakeste økonomiske veksten, målt i bruttonasjonalprodukt, siden 1992. Den økonomiske veksten i forrige kvartal endte på 6,2 prosent, ifølge The State Council Information Office.

I de to foregående kvartalene lå veksten på 6,4 prosent. Den kinesiske kommunistledelsen har sagt seg fornøyd med en økonomisk vekst på mellom seks og 6,5 prosent i 2019. Det er fortsatt stor skepsis til de offisielle statistikkene.

Aktivitetsindekser fra private selskaper viser at PMI-indeksen har falt de siste to månedene. Handelen falt i juni med en nedgang for den kinesiske eksporten og importen. Den kinesiske importen fra USA falt med 31 prosent i forrige måned.

Venter ytterligere svekkelse

Kinesiske myndigheter vil gjøre hva de kan for å opprettholde en stabil økonomisk vekst. Det kan vise seg vanskelig.

– Kinas økonomi vil svekkes ytterligere i andre halvår. Den internasjonale etterspørselen er fortsatt det største problemet for veksten, men vil sannsynligvis stabilisere seg med politisk støtte. Den årlige veksten vil forbli på over seks prosent, sier sjeføkonom for Kina hos storbanken UBS i Hongkong, Wang Tao, til Bloomberg.

SEB ser en risiko for en dobbelt nedtur i den kinesiske økonomien.

«Selv om handelsforhandlingene mellom USA og Kina er gjenopptatt, er ingen av de innførte straffetollene blitt fjernet. Dette, sammen med endringene i det amerikanske regelverket, gjør at utsiktene for Kinas utenrikshandel er svake. De strukturelle endringene i forsyningskjedene vil bli mer alvorlige enn konjunkturnedgangen i verdenshandelen», skriver Eugenia Fabon Victorino, som er leder for Asia-strategi hos SEB i en rapport.

Den japanske storbanken Mizuho deler denne bekymringen. De tror en nedgang i den kinesiske aktiviteten, kombinert med en opptrapping i handelskrigen, skal føre til en spredning til andre land i Asia – og verdensøkonomien.

«Hva som er mer bekymringsfullt, er en større nedgang i den kinesiske importen, noe som øker risikoen for forsyningskjedene til resten av Asia, hvor Kina forblir et viktig marked», skriver strategidirektør Vishnu Varathan hos Mizuho Bank i en rapport på mandag.

Singapore var første land som la frem vekststatistikker for andre kvartal i slutten av forrige uke. Den økonomiske aktiviteten i miniputtstaten falt med 3,4 prosent. Finansdepartementets økonomer skyldte på handelskrigen mellom stormaktene USA og Kina.

Håper på tiltakspakker

Den kinesiske sentralbanken har senket reservekravene til bankene for å skape økt likviditet i finanssystemet og øke utlån. Storbankene UBS og Morgan Stanley tror kinesiske myndigheter vil komme på banen med en storsatsing innenfor samferdsel og infrastruktur de neste månedene.

Personbilmarkedet har vært i nesten fritt fall de siste 18 månedene, og det ligger an til at dette vil fortsette i hele år. I første halvår falt bilsalget med 14 prosent. Bilforhandlere har kuttet prisene med inntil 25 prosent i enkelte byer de siste ukene.

– Vanligvis selger vi 70 til 80 biler i måneden. I juni solgte vi over 100 med rabatt. Vi solgte alle med tap, sier bilforhandler Jiang Qiufen i Changzhou til Financial Times.

Ikke alt er negativt. Produksjonen økte med 6,3 prosent i juni, og investeringer endte 5,8 prosent høyere. Dette var bedre enn ventet. Detaljhandelen endte 9,8 prosent høyere, noe som er svært viktig for en økonomi som blir mer og mer avhengig av innenlandsk forbruk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.