Det har vært ulovlig i mange år å kjøre og bruke mobiltelefonen i vestlige land. En undersøkelse i Australia viser at inntil 8,5 prosent bruker telefonen selv i høy hastighet.

Delstaten New South Wales forsøker å redusere alvorlige dødsulykker med ny teknologi.

Håper å redde liv

I høst har det vært utplassert nye trafikkameraer på to innfartsårer til storbyen Sydney. Målet har vært å se hvor utbredt ulovlig bruk av mobiltelefoner er. Resultatet er nedslående. Hver dag ble over 11.000 bilister tatt med mobilen i hånden mens de kjørte.

– Jeg er overbevist om at denne teknologien vil endre oppførselen i trafikken og redde liv, sier delstatens samferdselsminister Melinda Pavey til Sydney Morning Herald.

Systemet skal være i drift fra januar i et omfattende testprosjekt hvor det vil være stasjonære og mobile kameraer. Sjåfører vil i første runde ikke bli bøtelagt, men bli gjort oppmerksomme på at mobilbruken er registrert.

– Det ble tatt bilde av en sjåfør som hadde begge hender på mobilen mens passasjeren hadde hendene på rattet mens de kjørte i 80 kilometer i timen, sier Pavey, og viser til testprosjektet.

I Sydney får rundt 110 bilister hver dag en bot på 330 australske dollar (2000 kroner) og prikker i førerkortet for å bruke mobilen. Dette skjer uten bruk av den nye teknologien.

Med det nye systemet vil det ta under én time å bøtelegge like mange, ifølge OneTask, som har foretatt trafikkanalyser av australske storbyer og var ett av tre selskaper som deltok i anbudsrunden.

«Teknologien skal ta deg»

Det australske selskapet Acusensus har fått kontrakten med å utplassere moderne overvåkningskameraer. De benytter høyoppløselige kameraer, avanserte algoritmer og kunstig intelligens for å bekrefte at sjåføren benytter mobiltelefon ulovlig.

I Australia er det ulovlig å holde en mobiltelefon under kjøring.

– Politiet har hatt et synsfelt over vinduet, men med disse kameraene kan vi se gjennom vinduet og ned mot førersetet slik at mobilbruken ikke kan skjules. Vi har teknologien for å ta deg, advarer samferdselsministeren i et intervju med The Daily Telegraph.

Systemet er utviklet i Australia av Alexander Jannink, som mistet forretningspartneren sin i en trafikkulykke for fem år siden hvor en bilsjåfør tekstet og var uoppmerksom. Teknologien kan ta biler som kjører i inntil 300 kilometer i timen.

– Det er stor støtte i befolkningen for denne typen kameraer. Jeg håper at dette vil føre til en endring i kjøremønsteret, sier samferdselsministeren til ABC News.

Fra nyttår innføres det to prikker på ulovlig mobilbruk i Norge og 1700 kroner i forenklet forelegg. Det skrives ut rundt 16.500 forelegg i året, ifølge Samferdselsdepartementets statistikker fra 2000 til 2016.

«Forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon blir i svært liten grad respektert. Botens størrelse og antall prikker vil kunne oppjusteres», heter det i den nye forskriften som ble vedtatt under statsråd den 7. desember.

Den nye oljen

Det pågår en intens konkurranse om å ta i bruk kunstig intelligens i blant annet trafikkovervåkning. Kinesiske selskaper har kommet svært langt på kort tid – takket være støtte fra myndighetene og nesten fravær av personvernlover.

Det er installert over 200 millioner overvåkningskameraer i Kina. Antallet skal mer enn tredobles i 2020. De nye kameraene har kunstig intelligens med blant annet ansiktsgjenkjennelse.

Skoler har testet ut kameraer som sjekker for å se om elevene følger med i timen. Flyplasser tester ut automatisk innsjekking ved ansiktsgjenkjennelse. Betaling vil om kort tid skje uten bruk av smarttelefon eller kort, men med skanning av ansiktet.

Transportdelingsselskapet Didi, som har kjøpt Ubers virksomhet i Kina, har installert kameraer og sensorer i biler. De har også tilgang til informasjon fra offentlige trafikkovervåkningssystemer. Informasjon deles med myndighetene.

Målet er å utvikle effektive trafikkløsninger for storbyer. Selskapet har tre laboratorier som forsker på og utvikler løsninger med kunstig intelligens som et sentralt element.

– Data er den nye oljen og Kina er det nye Saudi-Arabia, sier investor og forfatter av boken «AI Superpowers: China, Silicon Valley, and the New World Order», Kai-Fu Lee, til CNBC.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kina: 626 millioner overvåkningskameraer innen 2020
Overvåkningskameraer utstyrt med kunstig intelligens kan blant annet spore opp kriminelle ved hjelp av ansiktsgjenkjennelsesteknologi.
01:04
Publisert: