Suezkanalens driftsoperatør Suez Canal Authority (SCA) har derfor utsatt det siste forsøket på å få løs Ever Given. Dette forsøket skulle ha blitt igangsatt søndag mens det var høyvann i kanalen.

– SCA har besluttet å utsette neste forsøk på å få løs skipet inntil det er et tilstrekkelig antall slepebåter på stedet. TUG ALP Guard har allerede ankommet. Mandag morgen ankommer TUG Carlo Magno. I lys av tidevannstabellen er det neste ventede forsøket blitt satt til mandag kveld, het det i en melding fra det norskbaserte shippingselskapet Leth Agencies på Twitter ved midnatt natt til mandag.

Suezkanalen kan bli stengt i dager og uker: – Bildene viser noen veldig små slepebåter
Suezkanalen kan bli stengt i dager og uker. Egypt slipper ikke flere skip inn i Suezkanalen, som er blokkert etter at det gigantiske konteinerskipet Ever Given grunnstøtte og havnet på tvers.
00:53
Publisert:

Leth Agencies bistår rederier som benytter Suezkanalen.

Meldingen om utsettelsen er ikke bekreftet av egyptiske myndigheter.

Containere kan bli flyttet

14 slepebåter forsøkte søndag forgjeves å få løs skipet.

Søndag kveld meldte lokale medier i Egypt at president Abdel Fattah al-Sisi har gitt SCA ordre om å forberede seg på at det kan bli nødvendig å fjerne containere fra skipet.

Det står 18.300 containere på det 400 meter lange skipet. Ved å fjerne containere, kan skipets vekt bli redusert, opplyser SCA selv ifølge NBC News.

Aladdins hule

Over 360 fartøy ligger nå i Middelhavet nord for kanalen og i Rødehavet sør for kanalen og venter på en løsning etter at Ever Given satte seg fast og sperret Suezkanalen på tvers tirsdag i forrige uke.

Store verdier befinner seg både på Ever Given og på de mange fartøyene som venter. Nyhetsbyrået AFP sammenligner det med en Aladdins hule. Alt fra Ikea-møbler til titusener av levende dyr sitter fast.

Egyptiske myndigheter har sendt ut veterinærer og mat for å sikre dyrenes velferd.

Ikea opplyser at selskapet har 110 containere på Ever Given og andre skip som nå ikke kommer seg noen vei.

– Blokkeringen i Suezkanalen er enda en byrde på en allerede utfordrende og usikker situasjon for globale forsyningsledd som koronapandemien har medført, sier en ikke navngitt talsperson for Ikea til AFP.

Konsekvenser

Industrieksperter anslår den totale verdien på alt som befinner seg om bord på skip som sitter fast i kanalen og på begge sider av kanalen, til å være på mellom 3 milliarder dollar og 9,6 milliarder dollar.

Under normale forutsetninger blir rundt 1,74 millioner fat olje sendt gjennom kanalen. 80 prosent av Golf-landenes eksport til Europa går gjennom kanalen.

De globale oljeprisene steg dagen etter at Ever Given satte seg fast.

Lloyd's list opplyser at opptil 90 prosent av den berørte lasten på skipene, ikke er forsikret mot forsinkelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.