I den nyeste programvareoppdateringen til Iphone og Ipad, som ble lansert i Norge onsdag kveld, kan du ved å laste ned appen Crystal fjerne nesten alle annonser som dukker opp på norske og utenlandske nettaviser – med Apples velsignelse.

at annonseblokkering var på full fart over på mobilen.

Tidligere har du måtte bruke egne nettlesere for å gjøre dette på Iphone- og Android-telefoner, men nå implementeres dette direkte i Apples egen Safari-browser, såfremt du har lastet ned den nyeste programvaren, IOS 9.

Skjebnedag for mediene

Pagefair og Adobe har tidligere meldt at brukere av annonseblokkeringsverktøy økt fra 21 millioner brukere i 2010 til rundt 236 millioner i 2015. Hos de norske nettavisene anslås det at hver femte leser via datamaskin bruker annonseblokkeringsverktøy.

Les også: Northug-effekten: Sponsorinntektene til langrenn har økt med 53 mill.

Sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG sier til DN at Apples nye innholdssperre er nok en utfordring for de etablerte mediebedriftene.

– Jeg har lest utallige artikler om dette de siste dagene. Mange skriver at denne oppdateringen skal være en skjebnedag for mediebransjen, sier han.

– Er det det?

– Det er i tilfelle en av mange, humrer VG-sjefen.

Slik ser VGs mobilforside ut med og uten annonseblokkering.
Slik ser VGs mobilforside ut med og uten annonseblokkering.
Pedersen peker på at mediene er nødt til å lage mer relevante annonser fremover for å forhindre at flere slår på annonseblokkering for mobil.

– Hvis brukerne hadde sett på annonsene som relevante, så hadde de heller ikke lagt inn blokkeringsverktøy, mener han.

Relevante annonser

VGs sjefredaktør får langt på vei støtte fra kommersiell direktør i Aller Media og Dagbladet, Per Brikt Olsen.

– Det viktigste vi gjør nå, er å lage annonser som folk flest vil ha. Noe de føler treffer dem, sier Olsen.

Han har selv prøvd annonseblokkeringen på Iphone denne uken, og mener den fortsatt har sine barnesykdommer.

– Jeg ser at den fjerner bannerannonsene effektivt. Men den fjerner også veldig mye redaksjonelt innhold, som forringer brukeropplevelsen. Det bærer preg av å være en teknologisk nyvinning som er under utvikling.

Les også: Ser ingen grunn til at Norge skal være hele Europas forsøksland

– Den er også relativt komplisert. Brukeren er nødt til å laste ned og installere en egen app for at det skal fungere, sier Olsen.

Nyhetsapp til Iphone

Til tross for implementeringen av annonseblokkering i Safari-nettleseren på iPhone, så har ikke alarmklokkene begynt å ringe hos nettstedene til Aller-gruppen ennå.

– Vi kommer ikke til å gjøre noe med dette i første omgang. Men som en del av Adblock-tematikken totalt sett, så må vi se hvordan vi skal løse dette. Dette utfordrer betalingsmodellen for journalistikk. Aksepterer du ikke annonser, så må vi finne andre metoder for å få betalt for journalistikken vi lager, sier Olsen.

I USA blir også Apples egen nyhetsapplikasjon, Apple News, lagt inn til dem som oppdaterte programvaren på sin Iphone eller Ipad.

Dette er ennå ikke rullet ut for norske brukere, men flere amerikanske medier spekulerer i at den nye innholdssperren skal få flere nettsteder over på Apples eget system.

 

Dette er nyhetene fra Apple forrige produktlansering:

Dette er nyhetene fra Apple
I går ble en rekke nye Appleprodukter presentert. Slik ble de motatt.
01:39
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.