- Flytting av avgifter fra kjøp til bruk vil øke nybilsalget i Norge, sier Stein Håvelsrud, president i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Bilimportørene har blitt enige om et forslag til en ny modell for bilavgifter, som de vil presentere for politikerne.

Dagens avgiftssystem gjør at den forurensende bilparken ikke skiftes ut fort nok til å oppnå målene som er satt om CO2-utslippsreduksjon.

Ved å flytte 25 prosent av avgiftene fra kjøp til bruk, mener de som selger bilene at utskiftningen vil skje raskt nok til å oppnå 30 prosent reduksjon i utslippet.

Dette skal skje over en femårsperiode, og avgiftene skal overføres til veiavgift, økt drivstoffavgift og økt årsavgift.

 

Over fem år
Gjennomsnittlig engangsavgift ligger i år på drøye 106.000 kroner per bil. Ved å redusere denne med fem prosent i fem år på rad, og samtidig gradvis øke bensin- og dieselavgiften med til sammen 75 øre per liter og gradvis øke årsavgiften med til sammen 1.115 kroner, vil ikke staten miste inntekter, har BIL regnet seg frem til.

Les også: - Bilavgiftene må halveres

Fem milliarder av statens inntekter på bil vil på denne måten flyttes fra kjøp til bruk. For den gjennomsnittlige bilisten vil det innebære en økning på bruksavgiftene med drøyt 2.300 kroner per år i 2015.

Stein Håvelsrud, som er både BIL-president og administrerende direktør i Harald A. Møller, sier han kanskje ikke tror det blir helt slik til slutt, men at det er et forslag de har lyst til å legge frem for norske politikere før de tar sine beslutninger om fremtidens bilavgifter.

Forurensende produksjon
Og det gamle argumentet med at selve produksjonen også øker CO2-utslippet, avvises da det er 15-20 prosent av det samlede utslippet fra en bil som kommer fra produksjonen, resten er fra bruk. Miljøgevinsten sies dermed å være større enn produksjonsbelastningen.

Les også: - Billigere biler, dyrere bruk

Forslaget skaper allerede debatt, på det lukkede bransjenettstedet Bilnytt.no går Norges Lastebileier Forbund i dag ut mot forslaget, og mener BIL bør se på andre virkemidler, slik som økt vrakpant.

Lastebiler over 7,5 tonn betaler ikke engangsavgift, så for lastebileiere vil dette bli kun en avgiftsøkning.

- Feigt
- Det er feigt av BIL at de ikke tar et oppgjør med Staten. De legger seg flate for regjeringen og flertallet, sier andre nestleder i transportkomitéen og Fremskrittspartiets Bård Hoksrud på telefon fra Hviterussland.

 

Han er enig i prinsippet om at man skal betale etter forbruk, men er kritisk til at provenynøytraliteten alltid skal beholdes. Staten har som prinsipp at inntektene fra bil skal være de samme, uavhengig av avgiftssystemet.

- Vi må få ned avgiftene totalt sett, dette forslaget vil bare ramme distriktene og de som er avhengige av å kjøre bil mye, sier Hoksrud til DN.no, men roser samtidig BIL for å komme med innspillet.

- Interessant
-Det er absolutt et interessant innspill, sier første nestleder i Transportkomiteen, Anne Marit Bjørnflaten fra Arbeiderpartiet til DN.no.

Statsminister Jens Stoltenberg har tidligere varslet at bilavgiftene skal gjennomgås i forbindelse med kommende budsjetter, og Bjørnflaten regner med at det blir debatt om dette i løpet av våren.

- Vi er interessert i muligheter for å kunne få byttet ut bilparken slik at utslippene minsker, blant annet gjennom å beskatte bruken, men ingen avgjørelse er tatt ennå, sier Bjørnflaten.

Hva synes du? Bør bilen bli billigere, og bruken dyrere? Diskutér saken under: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.