Volkswagens norske importør, Møller Gruppen, har så langt ikke klart å skaffe oversikt over om utslippsjukset gjelder biler som er solgt her til lands.

Tidligere denne uken opplyste Volkswagen-konsernet at utslippsjukset gjelder 11 millioner biler på verdensbasis og er knyttet til motorer av typen «EA189». 

Dersom det skulle være tilfelle at biler solgt av norske forhandlere og importører også er omfattet av utslippsjukset, kan de risikere å få en ekstraregning.

Toll og avgiftsdirektoratet bekrefter at endringer av tekniske data, som for eksempel utslipp av nitrogenoksid, kan føre til omberegning av tidligere fastsatte avgifter.

- Engangsavgiften beregnes ut fra ulike tekniske data (egenvekt, NOX-utslipp, CO2-utslipp, slagvolum og motoreffekt) som fastsettes i forbindelse med motorvognens godkjenning etter veimyndighetenes regelverk. Selve godkjenningen skjer således hos veimyndighetene, fungerende avdelingsdirektør Arvid Stokke i Toll og avgiftsdirektoratet i en e-post til DN.

- Dersom veimyndighetene gjør endringer i nevnte registrerte tekniske data, vil dette kunne medføre en omberegning av tidligere fastsatt avgift overfor importør/forhandler, skriver Stokke.

VW-Norge beklager

Onsdag ettermiddag postet VW Norge et åpent innlegg på Facebook-siden sin, rettet mot kundene sine:

«Først av alt ønsker vi å understreke: Det aller viktigste for oss er at du som kunde har full tillit til Volkswagen. Vi er veldig lei oss og beklager dypt at vi har misbrukt din tillit. Vi ønsker å rydde opp overfor deg som kunde så raskt som overhodet mulig.

Alle berørte biler er helt trygge å kjøre. Saken er utelukkende relatert til bilens utslipp. Vi vil ta det hele og fulle ansvar og dekke alle kostnader knyttet til nødvendige tiltak for å løse saken», heter det i FB-innlegget.

Videre skriver VW Norge at de håper på forståelse for at prosessen vil ta tid i form av analyse av omfanget og iverksetting av tekniske tiltak.

«Et merkbart avvik mellom interne testresultater og faktisk bruk av bilene er avdekket utelukkende for Type EA 189 motorer. Volkswagen arbeider intenst for å eliminere disse avvikene gjennom tekniske tiltak», står det i innlegget.

Også her gjentar VW Norge at de på nåværende tidspunkt ikke har mulighet til å spesifisere hvilke biler som er berørt.

Les mer: Nå gjør VW Norge alt for å gjenvinne tilliten til kundene sine

Tidligere onsdag ble det kjent at Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn tar ansvaret for utslippsskandalen og trekker seg fra stillingen sin. Han hevder imidlertid at han ikke har visst om hva som har foregått: Volkswagen-sjefen går av

Les også: Asia i dag: Zuckerberg sjarmerte Xi – på kinesisk

Skandiabanken henter penger  

Flere på Stortinget oppgir ikke aksjeformuer

Se på DNtv: -Vi er optimitiske

- Vi er optimistiske
DNBs Asia-sjef Vidar Andersen er i Beijing og snakker om børsfallet med norske kunder.
01:43
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.