Biler som har vært utsatt for kollisjon kan i dag videreselges i bruktbilmarkedet uten å bli kontrollert av Vegvesenet, skriver Dagens Næringsliv.

Nå jobber veimyndighetene med forskriftsendringer som kan gi strengere krav til biler som skal tilbake på veien.

Biler som har hatt en omfattende skade skal i utgangspunktet forevises Statens vegvesen før de kommer på veien igjen, men det er ikke alltid tilfelle.

– Vi ser at det i praksis er ulike oppfatninger av begrepet omfattende skade, opplyser Leif Halvorsen i seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet til DN.

Kjøpte kondemnert bil
Dagens Næringsliv skrev tirsdag at finnmarkingen Ove Jensen kjøpte en bil gjennom Økern Bilauksjon som tidligere var blitt kondemnert, uten at det var opplyst.

Bilen ble videresolgt av forsikringsselskapet Tryg til en biloppretter i Skotselv før den kom ut i bruktbilmarkedet.

– Tidligere måtte kondemnerte biler vises for Biltilsynet før de fikk ut på veien igjen. Det ville vært en betryggelse om bilene gjennomgikk en ordentlig kontroll, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Skaderegister
Mange bruktbiler har svarte hull i historikken. NAF og Norges Bilbransjeforbund ønsker seg et nytt sentralt skaderegister.

– Bilkjøpere har i dag ingen forutsetning til å finne ut om bilen har vært kollisjonsskadet. Det er et stort svart hull, noe som egentlig er en liten katastrofe, sier kommunikasjonsdirektør Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund til Dagens Næringsliv.

Han krever at Vegdirektoratet girer opp arbeidet med registeret som han mener bør inneholde skadetype, tidspunkt og ansvarlig verksted.

Les også: Her er de mest fornøyde bilkundene

Her er de beste bruktbilene
(desember 2010)
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.