Miljøetaten Environmental Protection Agency (EPA) sier bilene skal testes under virkelige kjøreforhold.

VW risikerer milliardbøter og rettssaker i USA etter at det ble kjent at selskapets dieselbiler var utstyrt med programvare designet for å lure tester og gi inntrykk av at kjøretøyene slipper ut mindre luftforurensning enn det som faktisk er tilfellet.

EPA skal samarbeide med canadiske miljømyndigheter om testene, opplyser Christopher Grundler ved EPAs kontor for transport og luftkvalitet.

– I dag varsler vi bilprodusentene om at testene vil omfatte ytterligere evaluering og tester designet for å oppdage juks, sier han. Hvordan utslippene konkret skal sjekkes, vil EPA ikke si.

Ifølge Grundler har ikke etaten prioritert å teste personbiler med dieselmotor fordi de bare utgjør 0,2 prosent av bilene på amerikanske veier. EPA har heller konsentrert seg om dieseldrevne vare- og lastebiler, som står for en langt større del av utslippene.

Les også: - Vi ønsker en svekket valutakurs, uten at den går «helt bananas»

Hafjell på pristoppen

Tysklands transportminister: - Dieseljukset omfatter også VWs lastebiler

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- River skinnet av pølsa:

- River skinnet av pølsa!
- Kan vanskelig tenke meg en kulere bil. Mercedes presenterer nye biler på bilmessen i Frankfurt.
00:40
Publisert: