Den tyske bilgiganten har alt medgitt å ha jukset med NOx-utslippene fra flere dieselmotorer, som er å finne i elleve millioner biler verden over.

Tirsdag medga produsenten at det også var funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp fra ytterligere 800.000 biler, blant dem minst én modell med bensinmotor. Tysklands transportminister Alexander Dobrindt opplyser at 98.000 av de 800.000 bilene er bensindrevne.

Uregelmessighetene som er avdekket ved de 800.000 bilene, dreier seg ikke om for høye partikkelutslipp, men om høyere utslipp av CO2 enn det produsenten har oppgitt.

Koster milliarder

Volkswagen anslår at de nye problemene som er avdekket vil koste selskapet nærmere 19 milliarder kroner, men medgir at «det foreløpig ikke er mulig å foreta en troverdig vurdering av omfanget av disse uregelmessighetene».

– Styret i Volkswagen beklager det som er avdekket om CO2-uregelmessigheter, heter det i en uttalelse fra bilprodusentens nye sjef Matthias Müller.

Nyheten førte til at kursen på Volkswagen-aksjer falt med 10,7 prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag. Volkswagen-kursen hentet seg noe inn i løpet av dagen, men da børsen stengte onsdag ettermiddag, endte aksjen til slutt med et fall på 7,8 prosent.

Store dieselmotorer

Den siste avsløringen kommer samtidig med at amerikanske miljømyndigheter anklager Volkswagen for å ha jukset med NOx-utslippene fra enda flere dieselbiler.

Volkswagen har tidligere erkjent juks med utslippsdata fra 1,4 liters, 1,6 liters og 2,0 liters dieselmotorer, men Det amerikanske miljødirektoratet (EPA) utvidet tirsdag sin etterforskning til også å gjelde 3,0 liters dieselmotorer.

– Klare beviser

– Vi har klare beviser for disse ytterligere overtredelsene. VW har nok en gang unnlatt å etterleve loven som skal sikre amerikanerne ren luft, sier Cynthia Giles i EPA.

De sekssylindrede dieselmotorene er å finne i de nyeste utgavene av Volkswagens største firehjulstrekker Touareg, samt i Porsche Cayenne og store Audi-modeller som A6 og Q7.

Nekter for juks

Porsche, som eier 32,4 prosent av Volkswagen, nekter for utslippsjuks, men har likevel stanset salget av Cayenne med dieselmotor i USA.

Volkswagen nekter også for at de store dieselmotorene er utstyrt med samme ulovlige programvare som de har erkjent å utstyre mindre dieselmotorer med.

– Vi vil understreke at det ikke er montert programvare i våre 3-liters V6 dieselmotorer for å endre utslippskarakteristikkene på forbudt vis, heter det i en kunngjøring fra VW, som lover å samarbeide fullt ut med EPA for å dokumentere dette.

Merkel: Her må det ryddes opp

– Regjeringen mener beskyldningene om utslippsjuks er alvorlige og at Volkswagen har plikt til å gjennomføre en åpen og komplett opprydning. Det er også noe Volkswagen har lovet å gjøre, sier talsmann Steffen Seibert på vegne av statsminister Angela Merkel.

Seibert gjentar Merkels tidligere uttalelse om at utslippsskandalen ikke kommer til å påvirke tysk industris rykte på lang sikt.

 

Les også: - Må ikke miste hodet her

Oljeselskap sier opp ytterligere 70 ansatte i Norge

- 50 dollar er ikke levedyktig, heller ikke 70 dollar

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Ville statsministeren satt seg inn i en Uber-drosje?

Ville statsministeren satt seg inn i en Uber-drosje?
Statsminister Erna Solberg mener den nye delingsøkonomien er "spennende"
02:46
Publisert: