Etter ikke å ha klart å komme frem til en restruktureringsløsning går Bulk Invest til skifteretten. Det kommer frem i en melding fra selskapet.Rederiet Bulk Invest er restene av Western Bulk.

Selskapet skriver i meldingen at en løsning som ville være bra for alle parter lå på bordet, men at et pålegg fra syv skipseiere om å reversere salget av Western Bulk Chartering til Kistefos, har hindret dette.

De samme skipeierne skal også ha nektet øvrige restruktureringsinitiativ fra selskapet, heter det.

Bulk Invest opplyser videre at all handel av selskapets aksjer vil bli stanset.

Før helgen skrev DN at seks rederiene krevde en i en begjæring om midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete at Sveaas-selskapet som kjøpte WB Chartering leverer tilbake aksjene. De japanske rederiene, som eier syv av selskapets skip, mener salget til Kistefos skjedde til underpris, noe som i realiteten er et ulovlig utbytte, og at handelen har forverret morselskapets likviditet. De har også krevd arrest i aksjene.

Nå har altså Bulk Invest svart med å begjære det opprinnelige eierselskapet konkurs.

Tidligere denne uken skrev DN at Bulk Invest risikerer et krav på 250 millioner dollar, 2,2 milliarder kroner, ved en konkurs.

I meldingen skriver Bulk Invest at styret i datterselskapet Bulk Shipowning  IV as også har bestemt seg for å begjære oppbud, mens styrene i de øvrige selskapene har foreløpig fortsetter restruktureringsforsøkene.

Les også:

Tror 2017 blir verre

Trump planlegger å skrote Obamacare

Jakter billige aksjer i Asia

Se også på DNtv: Bilmessens lekreste

Bilmessens lekreste
Ingen skal si at DS ikke lager lekre biler. Denne er i tillegg elektrisk.
00:33
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.