Selskapet lister opp en rekke nye og endrede avgifter som innebærer flere millioner i ekstra utgifter, skriver Dagsavisen.

– Flyseteavgiften er uten tvil den som rammer hardest, men det er likevel summen av alle avgifter som gjør det veldig vanskelig å videreutvikle et godt kommersielt tilbud i Distrikts-Norge, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll i Widerøe.

Ifølge Widerøe har avgiftene på enkelte strekninger økt med over 50 prosent. Selskapet betjener 46 flyplasser i Norge, mange i grisgrendte strøk med få transportalternativer.

– For mange er Widerøe kollektivtransporttilbudet eller «bussen». På grunn av store avstander er fly ofte det eneste reelle alternativet, påpeker Brandvoll. Ruter med lite passasjergrunnlag kan gå fra å være lønnsomme til å bli ulønnsomme, sier hun.

Rundt 65 prosent av Widerøes ruter drives kommersielt, og det er her avgiftsøkningen merkes. De øvrige rutene drives på anbud fra staten, og her får selskapet kompensasjon. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – Norwegian er umoralske

 
Forsker: Flyavgiften er altfor lav  

Følg markedet på DN Investor