Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Antydningens kunst. Den virkelige styrken i Selma Lønning Aarøs «Hennes løgnaktige ytre», er skildringene av følelser og emosjonelle reaksjoner, der forfatteren sier lite, men antyder mye. Foto: Agnete Brun/Cappelen Damm

Antydningens kunst. Den virkelige styrken i Selma Lønning Aarøs «Hennes løgnaktige ytre», er skildringene av følelser og emosjonelle reaksjoner, der forfatteren sier lite, men antyder mye. Foto: Agnete Brun/Cappelen Damm

Svik, fornedring og kjærlighet

Tekst

Med «Hennes løgnaktige ytre» bruker Selma Lønning Aarø sparsom dokumentasjon til å lage en dampende historisk roman. På en god måte.

Noen besettelser ender opp som pinlige minner som sjelden luftes. Andre besettelser kan styre hele livsløp, med konsekvenser som går over generasjoner. Besettelsen til forfatteren Anna Munch (1854–1932) havner i den andre kategorien. Knut Hamsun anmeldte henne i 1897 for det man i dagens språk ville kalt stalking.