Norgesgruppen varslet om den omfattende omleggingen på dagligvarekjempens årlige frokostmøte for leverandørene mandag morgen.

- Vi ønsker å ta alle vareplasseringene i butikkene våre selv, og gjennomfører allerede i dag 70–80 prosent av varepåfyllingen. Norgesgruppen mener vi vil få høyere varetrykk, færre tomme hyller og bedre salg, sier kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen.

En del av servicen

Direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening forteller at varepåfylling er en del av servicen som leverandørene tilbyr dagligvarebutikkene gjennom egne ansatte eller innleid arbeidskraft.

- Hvis Norgesgruppen tar seg av all påfylling, vil de ikke da kreve billigere varer?

- Det er ikke godt å si. De har sagt at det nå skal settes i gang forhandlinger, sier Hasselgård.

Han sier det er litt tidlig å si hva dette betyr i praksis for hans medlemsbedrifter.

- Men det er en betydelig omlegging Norgesgruppen setter i gang som vil berøre mange ansatte hos leverandørene. Dette er et stort grep som selskapet bare har valgt å fortelle om. Vi forstår at Norgesgruppen nå vil forhandle om hvordan dette skal gjennomføres, men ikke om dette skal gjennomføres, sier administrerende direktør Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Ble overrasket

Hverken drikkevareselskapet Ringnes eller dagligvareleverandøren Orkla var forberedt på de nye planene som ble lansert mandag.

- Fos oss kom dette like overraskende som for resten av markedet. Nå må vi sette oss inn i dette og se hva det betyr, kommenterer konserndirektør for kommunikasjon Håkon Mageli i Orkla.

Kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes bekrefter at selskapet var på leverandør-frokostmøtet mandag.

-  Dette er noe vi må prate med Norgesgruppen om før vi kan si noe om hvordan planene eventuelt vil påvirke Ringnes.

Forstår usikkerheten

Einar Steensnæs leder Matkjedeutvalget, og sier han forstår at matvareleverandørene er usikre på konsekvensene av omleggingen.

Men han reagerer ikke på at Norgesgruppen nå vil ha mer kontroll og effektivisere hyllepåfyllingen. Steensnæs påpeker at kjøpmennenen tradisjonelt tok inn varene og fylte opp butikkene, mens dette etter hvert ble en ekstraservice som leverandørene tilbød for å konkurrere med hverandre.

-  Leverandørene mister nå kontrollen med hylleplasseringen som de for eksempel har betalt for gjennom kampanjer, og hvor de nå har kunnet sikre seg riktig plassering.

Kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen opplyser at han ikke har tall på hvor mange ansettelser dagligvarekonsernet nå må gjøre, og sier at han heller ikke har regnet på hva selskapet vil tjene på omleggingen.

- Her får vi jo nye oppgaver, men Norgesgruppen har jobbet en god stund med denne overgangen som først får virkning til neste år.

Dagligvarekonsernet, med kjeder som Kiwi, Meny og Spar, kapret ifjor nye markedsandeler og fikk en topplinjevekst på 8,6 prosent. I år regner Norgesgruppen med å passere 70 milliarder kroner i omsetning, og fra 1, januar neste år vil de ta full kontroll over butikkhyllene sine.

Les også:
- Blir det bare dumminger av pappagutter som tar høyere utdanning, får man et problem
Mener 80 millioner rant ut i sanden
90 mrd. beslaglagt fra kommunisttopp (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.