– En leder leverer resultater - resultatene lager lederen, er det førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf svarer når han blir bedt om å beskrive hva som er en god leder. Han sier vi må gå tilbake, forbi et halvt århundre med forskning, og se på det grunnleggende premisset som definerer godt lederskap: resultater gjennom arbeidskraften man leder.

De tre lederfeilene

I et gammelt kinesisk ordspråk fra Lao Tzu heter det «Når den beste lederen er ferdig med arbeidet sitt sier arbeiderne: vi gjorde det selv». Dette mener førsteamanuensisen fra institutt for ledelse og organisasjon på BI virkelig er ord å lede etter.

– Gode ledere må ha en klar målsetning om hvor man skal og hvordan man skal komme seg dit. På veien til målet er det veldig viktig å lytte til medarbeidere og ikke stole blindt på egne erfaringer. Basert på lyttingen må man være fleksibel og endringsvillig.

For det er nettopp disse faktorene som kan felle deg på arbeidsplassen.  Ifølge Arnulf er det tre ting dårlige ledere alltid gjør feil.

De tre store fellende feilene

  • Har ikke visjon eller perspektiv - i mangel på egen gjennomføringsevne håper man at andre stiller opp og tar tak.
  • Lukket - flyter rundt i sin egen verden uten å ha forbindelse med sine medarbeidere. Å drive med kreativ tallmagi er veldig vanlig, samt å ikke ha forståelse for hvor man er på vei.
  • Troen på egen erfaring - man har mål og lytter aktivt, men greier ikke å være fleksibel på bakgrunn av dette. Man blir forelsket i sin egen måte å gjøre ting på.

Basert på disse kriteriene tegner Arnulf opp tre ledertyper: de autoritære, de fornuftige og de tafatte.

– Det finnes haugevis med ledelses-typologier, folk tjener jo penger på å lage dem, men i bunn og grunn er disse tre et godt utgangspunkt.

Den naturlige lederen mister ikke hodet

– I stressende og pressede situasjoner er det naturlig å falle tilbake til metoder eller mønstre som har fungert før, sier Arnulf. Erfaring er viktig - men om man ikke evner å ta inn nye forbehold styrer man skuta i blinde.

– Resultatet av destruktiv ledelse kan man lese om hver eneste dag i avisen - ledere som beriket seg selv, eller ledere som kjørte selskapet rett i grøfta, uten å være klar over det selv, sier Arnulf.

Medarbeiderne vil ha ydmyk sjef

I en nylig publisert studie fra to norske arbeidsplasser kommer det fram at det er ydmyke ledere, som lykkes best med å skape engasjement på jobben. De som vurderer egen ledelse lavere enn det medarbeiderne gjør.

Hva lederne selv mener om egen lederstil betyr lite om dette ikke deles av deres underordnende. Hvis ledere greier å fremstå som troverdige rollemodeller, skape motivasjon gjennom visjon og inspirasjon og våger å utfordre etablerte sannheter lykkes de med å skape jobbengasjement og godt serviceklima i organisasjonen, ifølge studien.

Lite overraskende blir det også sagt at hensynsfulle ledere som gir  gode utviklingsmuligheter til den enkelte medarbeider blir verdsatt.

Studien er gjennomført på to norske arbeidsplasser, en finansorganisasjon og et revisjonsselskap, der 1547 medarbeidere og ledere deltok i undersøkelsen.

Det er forskerne Karoline Hofslett Kopperud, Øyvind Martinsen og Sut I. Wong Humborstad som står bak artikkelen "Engaging Leaders in the Eyes of the Beholder On the Relationship Between Transformational Leadership, Work Engagement, Service Climate, and Self–Other Agreement", publisert i det internasjonale vitenskapelige tidsskriftet Journal of Leadership & Organizational Studies.

Les også DNs sommerserie «Norges ledere»:

Slik fikk Hydro-sjefen sin aller første lederjobb (Svein Richard Brandtzæg)
«Må fortelle folk at de ikke kan jobben sin. At de ikke bør gjøre den» (Erna Solberg)
Dette har vært hans aller største utfordring som Norwegian-sjef (Bjørn Kjos)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.