Utviklingen den siste tiden har ført til behov for en ny taxipolitikk i Norge. Aktører som Uber og Haxi har etablert seg på siden av det etablerte systemet, og selv Transportarbeiderforbundet ønsker en ny politikk i bransjen.

- I dag har vi en taxipolitikk som verken forbrukerne, sjåførene eller eierne er tjent med. Myndighetene må regulere næringa til beste for forbrukerne, samtidig som man sørger for at det blir gode og trygge arbeidsplasser for sjåførene. Myndighetene har pøst på med flere løyver og overlatt til "markedet" å bestemme prisene. Men det har bare ført til overetablering. Resultatet er at taxiene står mer stille enn de kjører, med takstøkning som resultat. I tillegg er det ikke nok taxier i drift når behovet er størst. Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk, sier Roger Hansen, forbundsleder i Transportarbeiderforbundet.

Konkurransetilsynet vil gå i motsatt retning, og fjerne en rekke reguleringer som hindrer konkurransen i markedet.

-Noe er alvorlig galt med taxibransjen, prisene går opp, og etterspørselen går ned, sa Kjell Jostein Sunnevåg, direktør eksterne relasjoner i Konkurransetilsynet under Norsk Transportarbeiderforbunds taxikonferanse i Oslo torsdag.

- Vi må skape rammebetingelser som gjør at man kan kokurrere på like vilkår. Det viktigste er at passasjerene skal føle seg trygge, og det kravet må gjelde for Uber også, utdyper Sunnevåg overfor DN.

Løvens hule
Omveltningene i bransjen med flere nye tilbydere av konkurrerende tjenester, har ikke vært populært blant de etablerte drosjeselskapene.

Les også: Føler seg overkjørt av Uber

-Drosjenæringen blir utfordret av forstyrrende innovasjoner, slik som Uber. På samme måte som Spotify utfordrer musikkbransjen eller Tesla utfordrer bilindustrien. Bransjen må forholde seg til en helt ny virkelighet. Da kan man stritte i mot og prøve og holde på privilegiene sine, eller møte utfordringen, sa Sunnevåg.

-Vi vil gjerne kvitte oss med alle kravene til drosjebransjen, som er en overregulert bransje, så lenge man beholder det som er viktig, at passasjerene føler seg sikre, sier Sunnevåg til DN.

Konkurransetilsynet hevder i sin rapport "Et drosjemarked for fremtiden" at løyver bør være lette å få, så lenge kvalitetskravene er tilfredsstilt. Men også at løyvet skal kunne mistet lett om man kjører svart eller gjør andre ulovligheter.

Proppen i systemet
Også Forbrukerrådet vil kvitte seg med løyveordningen slik den er i dag, og hevder man må gjøre noe med dette markedet.

-Drosjesentralene konkurrerer om løyvehaverne, ikke kundene. Det gjør at det ikke er mulig å bygge opp en konkurranse i markedet. Prinsippet med en mann, ett løyve hindrer utvikling i bransjen. Det er proppen i hele systemet, sa Janne Pedersen, politisk rådgiver hos Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet vil fremdeles beholde prisregulering av bransjen, men gå over til en selskapsmodell som åpner opp for konkurranse på pris, økt kvalitet og nye konsepter.

-Vi er bekymret over en fullstendig liberalisering av markedet, i Sverige og Irland ser man hvor galt det kan gå når man avregulerer markedet totalt, sa Pedersen og viste til ekstreme tilfeller av prisutslag og mange utøvere som ikke er tilknyttet sentraler.

Les også: Her er Ubers norgessjef

Uber blir forbudt i Tyskland

Uber: - Ulønnsomt å drive lovlig  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.