DN skrev lørdag at lavere oljepriser og økende arbeidsledighet i Norge foreløpig ikke ser ut til å påvirke salget av eksklusivt tilbehør og klær.

Norske luksusbutikker melder om omsetningsrekord i sommer, og har inntrykk av at nordmenn gjerne unner seg litt dyrere ting.

Det tror førsteamanuensis Knut Kolnar ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI henger sammen med et ønske om å uttrykke hvem vi er.

Han peker på at nordmenns økende konsum av luksusvarer tilfredsstiller en rekke behov, -deriblant profilering av identitet og ønske om tilhørighet til en livsstil.

- I vår tid er det ikke materielle goder, men identitet som er det store knapphetsgodet. Vesker og klokker fungerer også som identitetstilbehør, sier Kolnar.

Øker selvfølelsen

Produkter med pent design og god kvalitet kan bringe frem mange av de samme følelsene hos oss som et vakkert utseende, fastslo to forskere fra Chicago i rapporten Self-Affirmation through the Choice of Highly Aesthetic Products i 2012.

De så at forbrukernes kjøp av designprodukter rett og slett kunne øke egen selvfølelse. Kulnar ved BI mener vi bruker produkter og ting til å skape oss imaget vi er ute etter.

I all hovedsak er det gjenstandenes symbolverdi vi er ute etter.

- I denne sammenhengen dreier det seg om en nøye markedsført, demokratisert luksus som de fleste har råd til. Gevinsten er at de luksuriøse identitetsmarkørene gir forbrukeren tilgang til ulike symbolunivers, sier Kolnar.

Han forklarer at dette ikke er helt ulikt det som skjer når du lever deg inn i karakterer og livsstiler i andre fiksjonsunivers, som romaner og filmer.

- Kjøper du en Louis Vuitton-veske eller Manolo Blahnik-sko, går du inn i symboluniverset som tv-serien Sex and the City representer, - og kan assosiere deg med personer, holdning og livsstiler som aktualiseres her, forklarer BI-amanuensisen.

Rektor og sosiolog Trond Blindheim ved Markedshøykolen underviser i blant annet forbrukeratferd. Han mener det ligger mye sosiologi og psykologi i forbruk, skriver Bergens Tidende.

- Folk er opptatt av estetikk og kvalitet, og det å kle seg pent får frem selvsikkerhet hos folk, har han tidligere uttalt til avisen.

Kamp mot ubetydelighet

I tillegg påvirker et annet aspekt shoppingvanene våre, mener Kolnar:

Viktigheten av å oppleve seg selv adskilt fra den gemene hop gjennom den gode smak. Mange kjemper en kamp mot anonymitet og ubetydelighet, tror han.

- Det ytre skal referere til det indre, og fortelle omverdenen at du er en person med et annet karat i personligheten.  I vår tid er kampen om oppmerksomheten sterk, sier han.

Og identitetsmarkører av den luksuriøse sorten kan i tillegg, sammenlignet med «vanlige» produkter, fortelle historier om et individ som er eksklusivt, opphøyet og bedre enn andre, tror Kolnar.

- Denne type forbruk kan også ta form av en virkelighetsflukt, de kan inneholde erotiske kicks og det kan dreie seg om forskjøvet begjær eller kompensasjon for seksuell sult, hevder han.

 

Les også: Kraftige priskutt redder «dødsdømte» spøkelsesbyer i Spania

Petter Stordalen: - Jeg var som en styltegående Zlatan

Prøvde å kjøre vannskuter fra Stavanger til Danmark - gikk tom for bensin halvveis

 

Se også:

Kinesere luksusshopper i Norge:

Kinesere luksusshopper i Norge
Klokker av merket Rolex og Patek Philippe til over hundretusen kroner: Kinesiske turister på luksusshopping i Oslo vet hva de vil ha. Gruppen utgjør omlag 80 prosent av de utenlandske kundene, og butikken har derfor egne ansatte som snakker språket.
01:07
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.