Det pågår en rekke konflikter i norske havner. Kampen om havnearbeidernes fortrinnsrett til å laste og losse båter er nå avgjort i arbeidsretten.

Retten kommer til at selskapene som har kontor på havnen kan bruke sine egne ansatte. Det betyr et svinede tap for LOs transportarbeiderforbund.

- Vi er både veldig overrasket og fryktelig skuffet over kjennelsen, sier Lars M. Johnsen, 1. nestleder i forbundet.

- Jeg tror jeg må si som Aukrust sa til en forfatter-kollega: Jeg håper de forstår hva de selv skriver, sier Johnsen, og mener at dommen motsier seg selv.

Bråk

NHO er på sin side veldig fornøyd med resultatet, og håper det vil gi mindre bråk i norske havner.

- Dette er en enstemmig dom som gir NHO medhold. Den slår fast at havneoperatørene kan utføre laste- og losseoppdrag selv, uten å måtte være tvunget til å leie inn arbeidskraft. Dette har gitt arbeidstakersiden store sabotasjemuligheter, og det har vært mye uro. Vi har nå fått en viktig avklaring, sier Nina Melsom, avdelingsdirektør i NHO.

Hun beskriver laste- og lossekontorene som utleiere av løsarbeidere, og er overrasket over at LO forsvarer et slikt system, i stedet for fast ansatte havnearbeidere i logistikkselskapene.

Lang historie

Johnsen i Transportarbeiderforbundet beskriver imidlertid kontorene som arbeidsgiver for ansatte arbeidere som er sikret omtrent et årsverk. De ansatte jobber til alle døgnets tider, og løsningen er det billigste alternativet for å få utført oppdragene, mener han.

- Det er veldig fordyrende, sier NHO, og sier at de ansatte tvinger båtene som ankommer å leie dem inn.

Nina Melsom beskriver ordningen som en overleving fra en annen tid da det ikke fantes store logistikkselskaper på havnene. Konsekvensen av dommen er at selskapene som skal motta lasten også kan organisere lasting og lossing med egne ansatte.

Arbeidsretten skriver at ordningen i sin tid kom i stand for å sikre ordnede lønns- og arbeidsvilkår for havnearbeiderne , som den gang var løsarbeidere.

Transportarbeiderforbundet frykter på nytt dårlige arbeidsforhold for arbeiderne.

Mange mister jobb

NHO forteller at flere av arbeiderne som kan komme til å miste oppdrag og dermed jobben som følge av dommen, er tilbudt jobb i logistikkselskapene.

- Jeg vet bare om ett slikt tilfelle der vi har fått tilbud om dette. Det er i Risavika, der et lite antall av havnearbeiderne i Stavanger er tilbudt jobb. Ingen i Oslo har fått tilbud, sier Johnsen.

Han mener arbeidsretten ikke har tatt med i betrakting dokumentasjon de har lagt frem for å vise praksis gjennom tidene.

- En fortolkning av denne dommen kan bety at alle havneområder gjøres om til eksklusive områder for selskapene som ligger der, sier han.

Han mener konflikten egentlig handler om at havnearbeiderne har stor innflytelse over egen arbeidshverdag.

- Organiseringen med losse- og lastekontor i felleseie med arbeidsgiverne gir arbeiderne makt, og det er NHO imot.

- For å bruke rene ord for pengene, så er dette en ren klassedom - for arbeidsgiverne mot arbeiderne. Dommen vil ikke gjøre det noe enklere i havnene. Dette vil tilskynde mer bråk, sier han.

350 arbeidere

Dommen i arbeidsretten tok stilling til om et unntak fra tariffavtalens fortrinnsrettsbestemmelse skulle gjelde alle selskaper som har viksomhet på havnen, eller bare industribedrifter som frakter egne produkter, slik LO mener. Dommen kan ikke ankes.

- Dette er en viktig dom for transportsektoren, påpeker Melsom.

- Det er grunn til å peke på at Arbeidsrettens dom er enstemmig, med andre ord har også to dommere oppnevnt fra LO sluttet seg til resultatet, legger hun til.

Det er 350 havnearbeidere igjen i Norge i dag. De er i konflikt i Tromsø, Mosvika, Risvika, Drammen og Oslo.

I vår var fortrinnsretten oppe i forhandingene om ny tariffavtale:

Fortrinnsretten består dnPlus

 

Les mer om de forskjellige havnestridene her:

  Ny prøving av havnestriden i Drammen

Havnekonflikt i Arbeidsretten  

Havnestrid til Europarådet dnPlus

Blokkerte for å få jobbe dnPlus

I retten for andre gang dnPlus

Blokkerte for å få jobbe dnPlus

Lagmannsretten stanser boikotten i Drammen havn

Varsler ny blokade dnPlus

«Graver sin egen grav»

Transportarbeidere erklærer krig om havnene

 

Les tidligere debattinnlegg om konflikten her:

Skrøning om havnearbeidere dnPlus

Behov for nytenkning dnPlus

Hyklersk om havnearbeidere dnPlus  

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.