Kontrakten på 500 millioner kroner ble inngått i 2013. Arbeidet med nytt system skulle etter planen være fullført i år. 

- Vi hever kontrakten fordi leverandøren ikke har klart å levere i henhold til kontrakt både når det gjelder kvalitet, omfang av leveransen, tid eller kostnader. Vi har hatt en omfattende dialog med selskapet for å finne løsninger, men vi ser nå ingen annen mulighet enn å heve kontrakten, sier Jane Bordal i Statens vegvesen i en pressemelding.

Der varsles det også at Vegdirektoratet vil kreve erstattet  utgifter etaten og bomselskapene har hatt.

Tause

IBM vil ikke kommentere hevingen av kontrakten og tilknyttede forhold nærmere.

- Vi må ta til etterretning at kontrakten er sagt opp. Vi vil nå vurdere innholdet i  hevingsbrevet nærmere . Vi kommenterer ikke kundeforhold i mediene, sier kommunikasjonssjef  Otto Backer Solberg i IBM.

Han medgir  at bompenge-løsningen har vært et stort prosjekt for IBM,  men vil ikke kommentere hvor store personal -og  andre ressurser selskapet har brukt så langt.

Backer Solberg kan heller ikke svare på om IBM noensinne tidligere har fått   hevet en kontrakt med offentlige organer.

Les også:

Statoil spår oljepris på 80 dollar fatet i 2018  

Børsene i Kina stuper videre  

Se hvordan en Skoda blir til: Fra løse deler til bil på 154 minutter:

 

Fra løse deler til bil på 155 minutter
Det er tiden det tar å bygge en Skoda. DN har besøkt fabrikken utenfor Praha.
01:31
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.