Den nyetablerte hytteprodusenten Leve Hytter i Øyer er blant dem som har satset på et renere og strammere arkitektonisk uttrykk. Ifølge daglig leder og gründer Arve Noreng har mottakelsen vært over all forventning.

- Det øker noe voldsomt nå. Vi regner med å selge rundt 50 hytter i år, sier Noreng, som har solgt 66 hytter siden oppstarten i 2012.

Ifjor, som var bedriftens andre hele driftsår, omsatte den for 25 millioner kroner og vil i år doble omsetningen ifølge Noreng. Selv om det fortsatt selges flest hytter i tradisjonell stil, mener han nordmenn er iferd med få øynene opp for mer moderne hyttearkitektur.

- For 10-15 år siden var det viktig at hyttene var dominerende og hadde stor gavl, gjerne på en tomt som lå veldig høyt for å vise at «her er jeg», sier Noreng.

Han startet firmaet sammen med brødrene Stig og Stein Plukkerud, som er blant Hafjells største hytteutviklere. Nå går trenden i retning av mer komprimerte hytter som skal skli fint inn i terrenget, ifølge Noreng:

- Fremfor alt skal det være mulig å se ut, ikke bare gjennom ei lita glugge med gardiner og sprosser der du må gå helt bort til vinduet for å se ut. Folk vil ha naturen inn i stua.

Billigarkitektur

Han tror den økende interessen har sammenheng med at generasjonen som nå er blitt hyttebyggere er godt foret med artikler om design og arkitektur.

- Folk blir mer og mer opptatt av det, og så er det ikke så dyrt lenger, sier han.

Han og partnerne mente markedet var modent for nok en ferdighytte med et moderne uttrykk i likhet med Ålhytta og den beslektede Hedda-hytta.

- Vi var veldig opptatt av arkitektur, men arkitektur som ikke skulle koste skjorta, sier Noreng, som kom opp med et nytt ferdighyttekonsept i tett samarbeid med Jarmund/Vigsnæs Arkitekter.

Gründerne hentet riktignok inspirasjon fra de gamle tømmerkoiene på Maihaugen da de skulle utvikle en ny hyttemodell. Hytta har dermed tradisjonell torv på taket og tykke dimensjoner på treverket, men samtidig stramme linjer og sprossefrie vinduer fra gulv til tak.

- Vi opplever at flere og flere vil ha det, men ikke alle. Noen sier også «nei, for meg er ikke dette hytte», sier Noreng.

Artikkelen fortsetter etter bildekarusellen

Ut med tømmerhytter

Da Ringsaker Almenning skulle velge hyttetype for sitt nye hytteprosjekt på Sjusjøen, falt valget på Hedda Hytter fra Hedalen i Valdres.

- Hun er veldig tidløs, men samtidig moderne. Den er lav og innordner seg fint i terrenget og landskapet, så den er veldig takknemlig å plassere, sier prosjektleder Per Olav Tøraasen i Ringsaker Almenning.

Regnskapene både hos Ålhytta og Hedda Hytter vitner om en økende etterspørsel etter denne typen hytter. Begge selskaper har mer enn doblet omsetningen de siste ti årene. Hedda fra 33 millioner kroner i 2005 til nær 67 millioner kroner ifjor, og Ålhytta fra rundt 28 millioner i 2005 til rundt 70 millioner kroner ifjor.

- Det har vært en trend over tid at litt pompøse hytter med torvtak og smårutete vinduer ikke er så populært og litt på vei ut, sier daglig leder Øystein Grøgård i Ålhytta.

Hytta, som ble til i forbindelse med en arkitektkonkurranse på 60-tallet og har fått utmerkelser for god design, er laget utifra tanken om at all flatebruk skal være så funksjonell som mulig.

- I vår kundegruppe er det viktig å ha arealeffektive hytter. Vi har ingen kunder som vil bygge stort, sier Grøgård.

Ifølge Grøgård er hyttene de selger i snitt rundt 70 kvadratmeter, mens det de to-tre siste årene har vært et stort innslag av mindre hytter ned mot 50-60 kvadratmeter.

- Men nå ser vi en trend til at hyttene blir litt større igjen. Dette henger vel sammen med økonomi og optimisme generelt. Konjunkturene skaper nyanser, sier han.

Lys og luft

Produsentene av mer tradisjonelle hytter merker også økende etterspørsel etter lys og luft.

- Vi ser to ting. Det ene er at folk vil ha hytte med masse store vinduer, og at den ikke nødvendigvis skal være verdens største, men utnytte plassen godt og ha smarte løsninger, sier designansvarlig Øyvind Skogvoll i Saltdalshytta, en av landets største hytteprodusenter.

Der i gården har størrelsen på gjennomsnittshytta nå flatet ut rundt 90 kvadratmeter etter å ha vært stabilt økende i flere år. Ifjor solgte Saltdalshytta 354 enheter og hadde en omsetning på 227 millioner kroner.

Hos den andre av landets største hytteprodusenter, FH Gruppen, vil kundene fortsatt ha tradisjonelle hytter, men gjerne kombinert med mer moderne elementer.

- Det vi har sett er at man mikser dette mer enn før. Man vil gjerne beholde villmarkspanelet, men ha de større vinduene uten altfor mye småruter og midstolper. Man er opptatt av lysinnslipp og større vindusflater, sier styreleder Torbjørn Kaarud i FH Gruppen, som står bak Familiehytta, Nordlyshytter og Telemarkhytter.

Ifjor solgte FH Gruppen rundt 355 ferdighytter og hadde en omsetning på 338 millioner kroner.

Kaarud føler ingen konkurranse fra de mer «nymotens» hyttene som ulike produsenter har lansert de siste årene.

- Vi merker det ikke engang. Det er ingen som har forespurt oss om den type hytter. Grunnen kan være at kundene nå er veldig godt orientert når de kommer. De har brukt tid på kataloger og på nett og vet hva de er ute etter, sier Kaarud.

Les også:

Bor i byen, men lever på hytta

Nå kan du gjøre hyttekupp i fjellet

Foretrekker lettstelte småhytter

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.