De siste årene har det vært en oppblomstring av selskaper som yter ekstraservice til hyttefolket.

Hafjell Exclusive, som er et av flere selskaper på Hafjell som tilbyr en rekke tjenester som snømåking, tilkjøring av ved, catering og kokker, renhold og gressklipping, merker at etterspørselen har tatt seg kraftig opp.

- Like etter finanskrisen var folk mer forsiktige med pengene sine. Nå bruker både privatpersoner og firmaer mer penger på denne typen tilleggstjenester, sier key account Bjørn Olav Sunde i Hafjell Exclusive.

I dag har selskapet rundt 40 ansatte på renhold, ettersyn, oppfølging og vaktmestertjenester, i tillegg har de fire ansatte på salgs- og markedsavdelingen og benytter seg også av underleverandører for å få dekket etterspørselen.

- Men nå er kapasiteten vår sprengt. Derfor må vi si nei til private hytteeiere som ønsker tjenester. I stedet konsentrerer vi oss om å yte service til de som leier hyttene vi formidler, opplyser Sunde.

- Er det mye penger å tjene på å tilby slike tjenester?

- Vi kan ikke gå ut med avdelingsregnskapet vårt, men etter de to-tre årene med oppstart vil vi ha et positivt resultat i 2015. Og foreløpig ser 2016 ut til å bli betydelig bedre enn 2015, sier Bjørn Olav Sunde.

Hafjell Exclusive leier ut private hytter fra 5-6 og opp til 12-13 millioner kroner.

Alt «på stell»

Hans jobb er å møte verten ved ankomst hytta og vise rundt. Når gjestene kommer, skal alt være «på stell». Sengene er ferdig oppredd, med morgenkåpe oppå. Veden er båret inn, og om ønsket har vært et boblebad utendørs - ja, så ordner selvfølgelig Hafjell Exclusive dét også. Heiskort til alle gjestene kan ligge klare. Målet er å legge alt til rette for hyttegjestene - tilby hotellstandard i mer hjemmekoselige omgivelser.

Utenlandske gjester vil gjerne bli hentet og kjørt til Gardermoen, mange vil at Hafjell Exclusive skal skreddersy en aktivitetspakke for dem.

- Ofte får vi en handleliste på forhånd og fyller opp kjøleskapet. Men noen vil også at maten skal stå klar - varm - når de ankommer. En elggryte, kanskje, eller et tapas-fat. Det er ikke heller ikke noe problem, sier Sunde.

- Har dere noen gang fått noen sære ønsker dere ikke kan oppfylle?

- Vi har fått noen sære ønsker, men ingen vi ikke har klart å oppfylle. En gang var det noen som bestilte egen butler. Flere ber om vinkelnere, og vi har også noen som en gang ville ha en sjåfør standby 18 timer i døgnet.

Alle typer folk - unntatt ungdomsgjengene

- Hvorfor vil flere og flere ha slike tilleggstjenester?

- Det handler jo om komfort. Mange av gjestene er bedrifter som kommer opp for å jobbe effektivt noen dager. Da skal alt være lagt til rette for at de kan slippe å tenke på det praktiske ved å være på hytta. Og så er det flere som kommer for å feire runde dager sammen med venner og familie, sier han.

Kundegruppen er absolutt alle, unntatt ungdomsgjenger som er opptatt av å bo billigst mulig, ifølge Sunde.

- Men det er langt ifra bare Oslo vest- og Aker Brygge-folk, sier han.

Også på Geilo er serviceselskapene blitt flere de siste årene.

- Dette er ikke noe nytt tilbud på Geilo, men vi ser at flere og flere hytteeiere benytter seg av slike tjenester - og at antall tjenester man kan bestille øker i omfang. Kompis- og dugnadsarbeidet er blitt mer profesjonalisert, sier turistsjef Pål Knutsson Medhus.

Han er ikke i tvil om hvorfor slike tjenester nå blir hyppigere brukt:

- Det er jo stort sett snakk om tjenester inn mot komfort og henger sammen med den tidsbruken man har til rådighet når man er på hytta, sier turistsjefen på Geilo.

Pynter juletrær

JK Service 24 på Geilo betjener i dag rundt 600 hyttekunder og har en maskinpark verdt nærmere 12 millioner som gjør det mulig å foreta enhver vaktmestertjeneste.

- Vi gjør absolutt alt, fra småting til å fikse juletrær og pynte dem til å handle inn matvarer og gjøre alle typer vaktmestertjenester. Maskinparken vår er kostnadskrevende, så for å få dette til å gå rundt, må vi kombinere vaktmestertjenester med eiendomsprosjekter, sier eier Johnny Kaupang.

JK Service 24 ble startet for ti år siden. Ifjor anslår Kaupang at selskapet hadde en omsetning på 16 millioner kroner, hvorav 7 millioner i rene vaktmestertjenester. På bunnlinjen regner selskapet med å havne på 2,5 millioner kroner i pluss. Men i år er målsettingen å nå vaktmestertjenester på nærmere ti millioner.

- Året før omsatte vi for 6,7 millioner og hadde 1,7 millioner på bunnlinjen, så det er ingen tvil om at dette er et marked i vekst, sier Johnny Kaupang.

Han tror folk kjøper seg tid:

- Vi har en del pengesterke kunder med en travel hverdag. De vet de kan ringe oss og få fikset alt, enten det er å fikse en snekker, rørlegger - eller de har glemt nøkkelen til hytta. Vi gjør rett og slett alt. Når folk skal til fjells, vil de oppleve naturen og ha fri. De vil ikke bekymre seg over ting som må gjøres. Og det er der vi kommer inn i bildet, sier Kaupang.

Les også:

Heftig krangel splitter alpinbygd – slåss om utleiepenger og hyttevask (+)

Bygger ut for milliarder på Kvitfjell

Kjøper ut nok en nabo

 

Se video: Janne løper «Tour de finance» fra Frogner til Fornebu hver dag

Janne Log løper «Tour de finance» fra Frogner til Fornebu hver dag
Slik får konserndirektøren i Evry trent i tidsklemma. En mil om dagen klarer alle, smiler hun.
01:37
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.