I fjor strømmet nordmenn filmer og serier for 1,6 milliarder kroner via tjenester som Netflix, Viaplay og HBO. Det er mer enn noen gang.

Tallene kommer fram i en undersøkelse som analysebyrået GfK og bransjeorganisasjonen Film & Kino har utført. Beløpet tilsvarer over dobbelt så mye som salget av DVD-er, skriver Klassekampen.

Les også: Plomberer TV-en for å slippe lisensen

– De største abonnementstjenestene er de store vinnerne i filmmarkedet i Norge, sier videorådgiver Erik Zmuda i Film & Kino.

Ifølge undersøkelsen abonnerer 46 prosent av norske husholdninger på en nettbasert filmtjeneste. Den største av dem – Netflix – har 30 prosent av husholdningene.

Les også:
Svenske blir ny toppsjef i Evry
HTC-gründer slutter som toppsjef  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.