Den anerkjente økonomen Douglas Elliott er overbevist om at Kina unngår den harde landingen mange i dag frykter. Da amerikaneren i forrige uke gjestet et seminar i regi av Sparebank 1 Markets presenterte han en prognose som viste en noe avdempet økonomisk vekst på rundt syv prosent i årene fremover.

Toppøkonomen mener dette i kombinasjon med en stadig privatisering av næringslivet samt en finanssektor under rask utvikling vil åpne flere og flere muligheter for investorer utenfra.

- Dette betyr et potensielt bonanza for de som gjør de rette trekkene, sier amerikaneren.

- Mulighetene for å tjene store penger er der. Lettjente er de riktignok ikke, sier han.

Risikovurdering
Elliott, som kan vise til over 20 år i ulike internasjonale investeringsbanker, er i dag ansatt i den politiske tankesmien Brookings Institute i Washington D.C.. Overfor DN.no forteller han at han tidlig forsto viktigheten av å forstå Kina, og ikke minst hvordan landets finanssystem egentlig fungerer.

I dag mener han dette er selve nøkkelen til Kina-suksess.

- I Kina kan man egentlig tenk på staten som en seniorpartner i en familiebedrift. Det betyr at investeringen innebærer en risiko for at avgjørelser kan komme raskt og plutselig og endre hele bildet. Denne risikoen må alltid vurderes, sier han.

- Samtidig er det slik at kineserne også vil at du skal tjene penger. Kina ønsker seg de vestlige investorene, understreker Elliott.

Stiller seg bak
Professor i International Management og Kina-ekspert Rolv Petter Amdam på Handelshøyskolen BI kan ikke annet enn å stille seg bak rådene.

- Dette er spesielt viktig for norsk næringsliv i Kina. I motsetning til for eksempel svenskene som med Ikea og Hennes & Mauritz retter seg mot forbrukerne, er norske bedrifter i all hovedsak rettet mot sektorer der den kinesiske staten står sterkt, for eksempel, shipping, offshore og maritimt, sier Amdam til DN.no.

 

Han mener energisektoren i Kina i dag er et godt eksempel for å illustrere hvordan ulike prosesser og interesser driver utviklingen fremover.

- Sektoren er i dag dominert av gigantiske statlige og halvstatlige selskaper som står i en fase der de skal internasjonaliseres sterkt. Dette er planer som er forankret i kommunistpartiets sterke tro på at Kina må få mer kontroll og bli sterke på energisektoren for å kunne vokse og utvikles industrielt, sier han.

- Det er klart at de må tjene penger og at det derfor er en bedriftsøkonomisk logikk i dette. Samtidig er det en planøkonomi som sier at disse sektorene skal utvikles over lang tid og vokse så så mange prosent, nesten koste hva det koste vil. Denne strategiske tenkningen gjør at kommunistpartiet og staten handler ut i fra langsiktig strategisk planlegging, sier BI-professoren.

Flytter egne rundt
Elliott er opptatt av at ikke minst et raskt voksende finanssystem innebærer mange muligheter, også for investorer fra Norge. Også her er kommunistpartiets rolle avgjørende, understreker han.

- Det er blant annet verdt å merke seg at toppfolkene som har mest innflytelse kommer fra Kommunistpartiet og flyttes rundt i systemet hele tiden, sier han.

Dette tror Amdam ved BI at mange i denne delen av verden kan ha vanskelig for å ta inn over seg.

- Kommunistpartiet er representert i de store finansielle institusjonene, selv om vi kanskje ikke ser dem. Det betyr at disse toppsjefene kanskje har en mer generalistkunnskap fremfor at de er eksperter på området. De er imidlertid eksperter på statlig styring og tar hele tiden avgjørelser i tråd med de planer og mål Kommunistpartiet har bestemt, sier han.

Les mer fra seminaret:
<b>Derfor unngår Kina en hard landing</b>
- Europa er verdens største halerisiko

Les også:
Frykter Kina mer enn gjeldskrisen i Europa
Kinas rikeste frykter ikke eiendomsskrell
<b>Kraftig fall i Kina-investeringer</b>
- Dette er verdens største halerisiko (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.