Bare noen få brikker mangler før den omfattende spareplanen til SAS er på plass. Én fagforening gjenstår, så er det opp til SAS-styret å vedta avtalene.

Men selv om de sier ja, betyr ikke det at SAS er ute av knipen, understreker aksjeanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank overfor Berlingske Business.

- Jeg vil kalle det et fundament. Jeg har sett på SAS i rundt åtte år, og det har ikke vært imponerende hva man har fått ut av de spareplanene som er gjennomført. Denne spareplanen har potensialet til å være den som løfter SAS endelig ut av de inntjeningsmessige problemene, sier han og tilføyer:

- Den skaper mer fleksibilitet, den gjør opp med flere ting. Men jeg er ikke overbevist om at det er nok.

De "gamle" sliter tungt
Han peker på at alle de "gamle" flyselskapene sliter tungt. De er presset av blant annet høye omkostninger på personalsiden og når det kommer til organisasjonenes kostnader. De nyere lavprisflyselskapene er ikke tynget i samme grad, siden de har lavere kostnader.

- SAS´ historikk viser at det er vanskelig å tjene penger i denne bransjen. Det er det også for mange av de andre flyselskapene, det er simpelthen de færreste flyselskaper som over en lengre årrekke har skapt verdier, sier Sydbank-analytikeren.

Derfor forventer han ikke at SAS blir en gullkantet investering for aksjonærene, verken på kort eller mellomlang sikt.

- Når det er sagt, så er en avtale med personalet - i kombinasjon med de øvrige elementer i SAS-spareplanen - er særdeles positivt trekk, sier han, og legger til at det kan være et stort skritt i riktig retning.

Les også: En ny dag for SAS?

<b>Enige med syv av åtte</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.