Generasjon Y - unge født etter 1980 - er i ferd med å velte ut i arbeidsmarkedet.

Unge talenter har høye forventninger til jobben: De er på jakt etter solid lønn, fleksibilitet, god balanse mellom jobb og fritid - og vil ha avansert teknologi.

Tidligere undersøkelser har konkludert med at denne generasjonen vil bli en skikkelig utfordring for arbeidsgivere i tiden fremover, men administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i HSH lar seg ikke skremme.

- De er ganske krevende, og kommer til å stille skikkelige krav til oss. De vil bli sett, brukt og få klare tilbakemeldinger. Men samtidig som de krever spennende arbeidsoppgaver, vil de ha alt tilrettelagt for seg. Derfor er de på en måte "pose- og sekk-generasjonen", sa Madsen på HSHs årskonferanse i dag.

Les mer om Generasjon Y her:
Sliter med Generasjon Y
Lar mamma forhandle lønn
Tøffe krav fra Generasjon Y

- Vi er kvalitetsbevisste
Hun kunne presentere funn fra en ny undersøkelse blant 1600 norske studenter, og fikk på dagens konferanse flere innspill fra ANSA-leder Karoline Myklebust og Anne Karine Nymoen, som er leder i Norsk Studentunion.

59 prosent av de spurte studentene sier at spennende og utviklende arbeidsoppgaver er viktigere enn lønn når de søker jobb. Bare seks prosent var uenige i påstanden.

Karoline Myklebust i ANSA er ikke overrasket:

- Vi er kvalitetsbevisste. Vi har stilt høye krav til utdanning, og da er det helt naturlig at vi stiller høye krav til vår fremtidige arbeidsgiver, sier hun.

- Som arbeidsgivere er vi nødt til å ta Generasjon Y på alvor. Kampen om de beste hodene blir enda viktigere i årene som kommer, og da må vi forvente at disse talentene stiller krav til oss. Men det er jo spennende krav de stiller, da! Jeg synes egentlig ikke det er så gæærnt at de krever utfordrende arbeidsoppgaver, sier Vibeke Hammer Madsen.

 

Vil bli sett og hørt
Spennende faglige oppgaver og en variert arbeidsdag vil bli viktig for morgendagens arbeidstakere, tror studentlederne.

HSH-sjefen tror ikke Generasjon Y er så lite opptatt av lønn som det kan virke i undersøkelsen. De snakker bare ikke så mye om det.

- Jeg tror de forventer at lønnen er på plass, men de er mest opptatt av at vi ser dem og tar dem i bruk. Det som jeg synes er spesielt interessant, er at oppgavene de får er viktigere enn logoen til arbeidsgiver. Dette er en tankevekker. Så lenge de har en interessant jobb, er det ikke så viktig hvem de gjør jobben før. Det utfordrer oss som arbeidsgivere, sier Vibeke Hammer Madsen.

At én av fire spurte sier at de ikke vil jobbe hos en arbeidsgiver som nekter dem å være på sosiale medier som for eksempel Facebook i løpet av dagen, byr også på utfordringer.

Krever Facebook-tilgang
- Det må vi merke oss. Unge innhenter informasjon og kunnskap på nye måter og kommuniserer annerledes enn vi er vant med. Jeg vil i alle fall ikke gå glipp av én av fire! Dette er hoder jeg vil ha inn i min virksomhet, sier HSH-sjefen.

Vibeke Hammer Madsen mener det er viktig at Norge investerer nok i god utdanning, slik at vi kan ta opp konkurransen med utlandet, og slik at de beste hodene ikke forsvinner ut av landet.

Hun gleder seg til å få Generasjon Y for alvor inn i arbeidslivet og ruller gjerne ut den røde løperen:

- Jeg har stor tro på dem. Dette er dyktige folk med mange spennende ideer og visjoner - så må bare ikke vi arbeidsgivere ødelegge alt.

Les også: Her vil alle unge jobbe

Tøffere talentjakt enn noensinne

Nå kommer jobbene

Hva bør arbeidsgivere gjøre for å forberede seg på å ta imot Generasjon Y? Diskutér saken! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.