Konsernsjef Finn Haugan i Sparebank 1 SMN mener at behovet for restrukturering i olje- og offshore sektoren øker, men at markedet overdramatiserer konsekvensene det har for bankene.

Det sier han til TDN Finans tirsdag.

- Behovet for restrukturering øker, men foreløpig er det ikke mye som har skjedd. Mange er i forhandlingsmodus, og vi får håpe at det blir ferdigstilt noen prosjekter i første kvartal, for det tror jeg det er viktig å gå til markedet med, sier Haugan.

Haugan mener at markedet overdramatiserer konsekvensene, særlig for bankene.

- Situasjonen er dramatisk, men konsekvensene overdramatiseres, særlig for banker når det gjelder tap. Det ligger store verdier der, nye båter, og det skal fortsatt utvinnes olje. Det kommer til å bli behov for flesteparten av disse båtene fremover. Det er en sektorkrise som akkurat der og da er fryktelig krevende, men kommer til å bli løst, sier Haugan.

Bygget opp overkapasitet

Han viser til at havbruksnæringen var i samme situasjon i 2002-2003 etter at det i gode tider ble bygget opp en overkapasitet.

Haugan viser til at det er lite omsetning av fartøy i annenhåndsmarkedet, men at "haiene svømmer rundt". Han ønsker ikke å kommentere på hva som blir effekten for bankene av salg av eiendeler til lave priser.

Banken merker todelingen av norsk økonomi svært godt.

- Vi har kontrasten, med hverdagen på Sunnmøre der det er krise, og store formuer med arbeidende kapital forvitrer og ledere og eiere er fortvilet. I Trøndelag og nordover er det forskning, utvikling og havbruk som lever godt på svak krone og lav bunkerpris, sier Haugan.

«For mange skip og for mye gjeld»

Konsernsjef Arne Austreid i Sparebank 1 SR-Bank tror ikke det blir nødvendig å realisere verdier innen offshore i dette markedet.

- Jeg tror ikke man må realisere verdier i dette markedet, men lånebetingelser blir utfordret. Det må man se på, og bankene klarer ofte å finne gode løsninger. Man har jo også en tro på at dette kommer til å komme tilbake og ordner seg i rimelig grad igjen. Men generelt er det for mange skip og for mye gjeld i sektoren, sier Austreid til TDN Finans.

Han har sett at det er mulighet for konsolidering.

-Kanskje det kan være en fordel, at man kan få gjort noe med antall fartøy, få sett litt på gjeldsstrukturen og få litt ny egenkapital og en bedre balanse, sier Austreid.

Austreid sier videre at selskapene har begynt å restrukturere, og at det de ser hittil er som forventet, men de venter at det vil ta seg opp etter hvert. Generelt mener han at det blir tyngre frem i veien hvis ikke markedet tar seg inn igjen, og det tror de vil ta litt tid uansett.

- Vi ser at det strammer seg til for offshorenæringen, og særlig for offshore serivceskip og supplysektoren, sier Austreid.

Følg markedet på DN Investor

Les også: Statoil forkorter Songa-kontrakter

Asia i dag: Skal bli verdens største hotelleier

Usunt kosthold koster oss 154 milliarder hvert år

Fornybart ga mer avkastning enn olje for oljefondet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNtv: Gamlehjem? Glem det. «Babyboomerne» vil bo i kollektiv
Gamlehjem? Glem det. «Babyboomerne» vil bo i kollektiv
Pensjonister i Spania danner bokollektiv på sine eldre dager. Inngangspris: 1,3 millioner kroner.
02:12
Publisert: